Švindl - Falešný zprávy

Falešný zprávy Typ: CD
Délka: 11:56
Autor: Štelca
Hodnocení: 6.0
Datum vložení: 17.04.2018

S litoměřickym Švindlem jsem se poprvý setkal hned po jejich vzniku v roce 2008. Vzdálenost čtyřiceti kilometrů mezi našimi městy nebyla a neni žádná vzdálenost a tak jsme se často potkávali jak v Litoměřicích, tak na Mělníku. Byla to hodně dobrá doba. Všem bylo -náct nebo čerstvě -cet a bez přebytečnýho patosu - ta počáteční energie a enthusiasmus se už nikdy nemůže opakovat. Oheň hoří stále, ale už jsme všichni o něco starší a víme, jak se věci mají. I ve scéně. Ale tehdy měly naše prvotní hudební pokusy v Baronce nebo v kulturáku neopakovatelný kouzlo. Cesty se rozešly různými směry a tehdejší kytarista Humus zmizel z icq, z kapely a z dohledu. Teď jsem se dozvěděl, že se fláká v Africe. Tak nazdar chlape! S Ondrou jsme se po pár letech začínali zase potkávat na koncertech, tentokrát už ale v Praze. To, že můžu recenzovat jejich nový (a za deset let druhý) CD mi dělá radost, protože mám rád, když se kruhy uzavíraj.

Od roku 2008 se jedná o druhou placku a nosný pilíře jsou jednoduchá melodická hudba, dětsky-hajzlovsko-naivní zpěv a naivní obaly nahrávek. V tomhle případě ale ani tak nejde o grafiku, jako o pětici skladeb vevnitř. Inspirace českým ´77 revivalem startujícím po roce 2000, který zákonitě odkazuje na svojí prapůvodní vlnu je jasná, stejně jako US vliv, když se otevřou garážový vrata od melodie. Ještě pořád jsou kapely, který baví Ramones a to mě těší. Tenhle rokenrol je v podstatě už čtyři desítky let mrtvá záležitost s přesahem nula, ale bez něj by nevzniklo nic takovýho, jako je hardcore punk a vše za nim. Na to je potřeba nezapomínat. Ostatně něco podobnýho údajně řekl i Roger Miret: "Nikdy nevěřte hardcore kidovi, kterej nikdy neposlouchal punkrock!" A taky je potřeba nezapomínat na to, že to musí bejt taky zábava, což mi Švindl na CD "Falešný zprávy" splňuje do posledního prázdnýho kelímku. Kombinace neustálýho koloběhu nadějí a zklamání ze vztahů, varování před českým klobásovym řešením problémů při konzumaci pravd z televize a potěšení z destilátů, pokud jsou peníze... To už mám asi za sebou a držim se svýho, ale je pravda, že "Whiskey Song" je fakt hitovka s power-popovym nátěrem. Pokud si refrén hned napodruhý zpíváte s přehrávačem, znamená to, že je to dobře napsaná písnička. Vzpomeňte si na dobu, kdy jste hltali pokoutně postahovaný starý videa Ramones z punkrockvids.com, dávno před Youtube. Slyšíte ten rychlej cinkot činelu? Tak tohle je vono. Tohle nás na tom bavilo a pořád baví! Jen ten rozptyl hudebních zájmů je širší než byl dřív.

Nezaplátuje to díry ve scéně, nezhroutí se díky tomu trh s melodickym punkem, ale je to zábavná kolekce pěti skladeb. Mrzí mě jen nevyužitý potenciál - lisovaný CD s pěti trackama. Slušelo by více zainvestovat a dokázal bych si představit sedmipalec a možná by se toho i jedno vydavatelství ujalo. Kdyby ne, vždycky tady je do it yourself cesta. Při poslechu Švindlu vzpomínám např. na Shadow of Television (temnější zvuk garážovýho rocku) a předtím na spoustu začínajících kapel z let 2005 - 2009, se kterýma jsme začínali i my, jejichž některý členové se realizujou dávno jinak, než v punku... I přes určitou žvejkačkovou naivitu tahle muzika pořád funguje. Pokud vás to nebavilo v osmnácti, nejspíš vás to nebude bavit ani teď. Ale já s tim umřu a díky Švindlu za připomenutí začátků. hashtag: rokenrolukral

1. Past 01:31
2. Lžeš sám sobě 02:23
3. Whiskey song 02:29