Horda Bastarda

Začneme historií Horda Bastarda, jakožto nedílnou součástí madridský hardcore scény, něco nám o tý scéně řekni.

S lidma z kapely se známe ňákejch 10 – 12 let a předtím už jsme všichni někde hráli, třeba v Kausa
De Alarma, takže to pro nás vlastně byla taková přirozená záležitost dát dohromady společnou kapelu. Přibližně stejnou dobu se pohybujeme v hardcore scéně v Madridu, která je celkem velká, na koncerty chodí hodně lidí a hodně lidí někde hraje. Já začal valit tudle muziku když mi bylo zhruba 14 – 15 let, kolem roku 1988, 1989. Už v tý době tady bylo pár kapel, ikdyž to byl víc punk, a těmhle lidem je dneska kolem čtyřiceti, takže tu byly dvě rozdílný generace. V kapelách jsme začli hrát v letech 1991 – 1992, teď nám táhne na 30, a máme tady další generaci – lidi kolem 20 let, který jsou připravený převzít štafetu. To je velmi zkrácená historie madridskýho hardcore.

Mě to přijde, že tam máte velmi silnou scénu s opravdovym, těžkym zvukem – je to tak?

My jsme na francouzskym labelu, takže jsme už párkrát hráli po střední Evropě a řeknu ti, ta scéna tam je ale fakt obrovská! Španělsko je v pohodě, Portugalsko taky, ale ty velký kapely typu Agnostic Front, když hráli v Německu tak tam bylo 3-4 tisíce lidí, kdežto tady přijde při nejlepším 400-500 lidí. Ale
je to dobrý, zas to nejde porovávat se střední Evropou. Podle mýho zas třeba severní Evropa je známá rock´n´rollem, všechny dobrý rock´n´rollový partičky jsou odtamtud. Ale zas je tu Švédsko se spoustou skvělejch hardcore kapel. A třeba o dánský hardcore scéně toho moc nevim, nejznámější dánskou kapelou jsou Nekromantix, takže máme za to, že každej v Dánsku je psychobillák nebo rockabillák. Prostě jsem za ty léta moc dobrejch dánskejch hardcore kapel neviděl, spíš víc crustovejch, třeba Riot Squad.

Ale obecně, scéna u vás se ti zdá dobrá?

Dělá mi radost! Před 7-8 lety bylo v publiku běžně 30-40 lidí, kdežto dneska … třeba před třema dněma hráli jsme s Champion a bylo tam 150 lidí. Bylo to supr! V Německu nebo Belgii by to nejspíš bylo větší, ale mě to i tak přijde dobrý, nicméně se na tom určitě podepsalo to, že před těma 10 rokama neexistovalo hrát před 150 lidma. Bylo to těžký. I tak ale preferuju malý kluby, kde se každej zná s každym, to je dobrý.

Jaká je situace co se týče míst ke koncertování? Slyšel jsem, že před časem se hodně klubů muselo zavřít kvůli novejm vyhláškám, takže teď je hodně klubů spíš mimo městský centrum.

To je o politice, bylo to rozhodnutí městskýho zastupitelstva, který bylo dlouhý roky pod palcem ultra-konzervativců (Partido Popular, až do loňska vládnoucí strana). Oni vůbec celkově nejsou příliš nakloněný mladejm, a samozřejmě tim míň jejich muzice, takže to zařídili tak, aby bylo skoro nemožný získat licenci pro klub. Ale tak to bylo
vždycky. Todle městský zastupitelstvo tady bylo ňákejch 8-9 let a před 10 lety to bylo taky hodně těžký, tady nebyly žádný menší kluby, takže lidi dělali party a hrálo se po squatech, který byly ale povětšinou nelegální a hodně z nich už dneska nefunguje.

A teď trochu jinam – kromě Horda Bastarda máš ještě tenhle krámek Snapo …

Jo, no máme to společně dva a teď už to máme šestym rokem, z toho poslední dva v týhle budově.

Předpokládám, že krámek plní taky funkci místa, kde se scházej a potkávaj lidi ze scény.

Jasně. Samozřejmě na prvnim místě je obchod s oblečením. Ale od doby co prodáváme i muziku a vůbec merchandising tady i na koncertech, každej ten krám zná a hodně lidí sem chodí, takže to je vlastně jak 20% publika na našich shows. Ale
zároveň je to můj chlebodárce, to je jasný.

Myslim, že tady v Malasaně (v sousedství Madridu) je pro to docela vhodný místo.

Jasně je to kousek, ale nemáme tady věci jenom pro punks, svý tady najdou i třeba metalisti nebo rock´n´rolleři, prostě pro každýho něco. Je to něco jako v Dánsku … no, jak se to jmenuje?

Christiania.

Jooo, Christiania, haha. Je to podobný, nemyslíš?

Do jistý míry jo. Christiania je v pohodě, sice trošku víc hippy, ale zároveň pro politický účely. Což mě přivádí k další otázce: Hardcore je dost politická muzika, aspoň podle mě. Jak to bereš ty?

Hlavně dřív. V 80.letech byla v 90% hardcore politika, dneska je tady pořád cejtit ten duch undergroundu a anti-komerční postoj, ale už tady neni tolik opravdu politickejch kapel. Jsou tu pořád, ale už je to spíš minorita. Dřív bylo mnohem silnější propojení muziky s poselstvím, ale ty 20-ti letý kids dneska to už ňák nezajímá.

Myslíš, že to může bejt způsobený tim „MTV punkem“?

Určitě! Dřív to bylo daleko víc o celkovym duchu tý scény. Kids, který do toho ale skočej dneska, to maj naučený z MTV a internetu. Jejich přístup k tomu je skrze komerční média.

Nedávno jsem se na to samý ptal katalánský kapely No More Lies, jestli ten MTV punk kapel typu Green Day nebo Blink 182 má nějakej vliv na příliv lidí k tomu „opravdovýmu“ punku a hardcore. Oni žádnou spojitost neviděli.

Podle mě to má VELKEJ vliv. Ta punkrocková exploze, kterou vidíme všude kolem, je způsobená tou MTV vlnou. Nemyslim tim, že by Green Day byli zrovna můj typ hardcore, ale musíme si přiznat, že tadle kapela pomohla celý řadě dalších kapel, který přišly po nich, a přivedla k tomu spoustu lidí, který o tomdle druhu muziky neměli dřív ani ponětí, oni je k tomu zkrátka přivedli. Mnohejm z nich to stačilo, neměli potřebu hledat něco dál než jsou Green Day, ale pro spoustu dalších to byl jenom úvod a pak přešli k undergroundu, ikdyž přes komerční média. Spousta lidí teď díky MTV punku valí ještě
tvrdší undergroundový kapely, jako jsou Hatebreed nebo Madball. Musel bys bejt slepej, abys todle neviděl – může se ti to zdát sebevíc na hovno, ale to neznamená, že to tak neni! Kdyby todle nefungovalo, pak by nebyly žádný kapely v
Oceánii, Thajsku, Austrálii nebo ňákejch nezápadních zemích, Jižní Amerika a tak, chápeš.

Jo souhlasim, ale hodně lidí ve scéně, včetně spousty mejch kámošů, to bere jako dvě naprosto rozdílný, oddělený věci: komerční svět a underground.

Víš každej musí někde začít. Mě když bylo 18 a žil jsem na periférii, kam se ŽÁDNEJ underground nedostal, kupoval jsem veškerý ty časáky, který najdeš v běžnejch trafikách, těch komerčních, abych se dozvěděl něco o muzikantech a dostal se
do kontaktu s lidma, který baví ta samá muzika, dostat se skrze to k tomu undergroundu. To je to samý, akorát že dneska je to v jiný skořápce.

Jasně, pro lidi co žijou na předměstí …

Jo přesně!

… lidi co žijou na venkově …

Přesně tak! Je to tak, nebejt tědle kapel, k ničemu by se nedostali! A přesně i díky tomu je dneska punk tak rozšířenej jak je. Kapely, který předtim hrály pro 50 lidí dneska hrajou pro 200. Dostalo se k tomu víc lidí.

Ale může to mít vliv i na to, že muzika už dneska není tolik politická?

To taky, samozřejmě. Je to jasný: Když tydle kapely začnou bejt víc známý, začnou vydávat na majoru, jsou v pasti – už musej trochu přisladit, aby byly přístupnější a dostupnější. Myslim, že existuje hodně málo kapel, v kterymkoliv hudebnim stylu, který zůstanou absolutně ryzí a jsou přitom na major labelu. Já jsem 5 roků pracoval v hudebním
průmyslu – v nahrávacích společnostech a propagačních agenturách – a tam jsem viděl jak to funguje. Je to business, je to trh. Je to stejný jako prodávat oblečení nebo prodávat boty. Máš produkt, kterej chceš prodat. A hodně kapel hraje falešnou hru, chtěj způsobit boom na hudební scéně a když to nezabírá, zkrátka zmizej z pultů. Chtěj vylítnout nahoru, prodat co uměj, jsou jako šílenci, prodali by svojí duši. Fakt nevěřim, že by tady bylo moc upřímnejch a věrohodnejch kapel. Takovej těch, kterejm zůstal ten původní duch.

A vy? Cítíte se upřímně?

Cejtim, že jsem tam kde chci bejt, že moje kapela je tam kde chce bejt.

Vy přeci nejste na tý komerční úrovni.

Nechceme tam bejt.

Kolik kousků se prodalo vašeho alba „Old Skull“?

Víš my jsme na labelu, kterýmu když se poštěstí, tak prodá 2000 kopií a to jsou fakt hodně rádi. A to zabere třeba 2-3 roky, protože tady není moc míst, kde bys to mohl prodávat, takže většina z desek se prodá na koncertech. A my jsme se nahráli sakra hodně, než se todle prodalo.

U vás je hodně málo míst, kde se prodávaj hardcore desky, dokonce i v Madridu, že?

To je pravda. Jasně, že takový místa jsou – no třeba Madrid Rock se teď bude zavírat. Teď se objevuje víc krámů, kde se tydle věci začínaj prodávat, protože distributorů přibejvá a taky je víc příležitostí do nich ty věci dostat. Ale taky na to má nemalej vliv samozřejmě rostoucí obec posluchačů, takže ty krámy to prostě MUSEJ mít.

Dobře, takže se zas na chvíli vraťme k politice. Vaše hudba je podobná těm původním NYHC kapelám, jako Agnostic Front nebo Biohazard, který jsou ale spíš krapet doprava.

Ale chlape, to je … to je hodně sporný! Jasně, buďme upřímný, třeba ňákejch 80% lidí v tědle kapelách jako jsou Agnostic Front jsou patrioti. Svojí zem berou jako něco na co maj bejt hrdý a pyšný. A my už v tom vidíme politku, ale já si myslim, že to je jinak. Je beze sporů, že tydle lidi se pohybujou v punku/metalu už třeba 20 – 25 let, bydleli na squattech a všechny tydle věci kolem, od svejch 16cti let – oni nejsou žádný fašisti. Jsou pyšný na svou zem, která se jim líbí, kterou maj rádi, berou to jinak než Bush.

Tydle věci mě zajímaj, protože v Evropě je hardcore a punk spojenej spíš s levicovou politikou, kdežto v USA hodně kapel (jako Biohazard) hlásá to co mě přijde jako ryzí pravicová rétorika.

Takhle bych to neviděl. Evropa a USA mají velice rozdílné kultury, to je prostě fakt, a zatímco tady je patriot vnímán jako něco idiotskýho, jako ňákej fašista, tak v USA je něco takovýho úplně normální, na každym koncertě jsou tam americký vlajky a tak, furt je vidíš v televizi. Ale tady když vidíš něco takovýho, tak řekneš Hovno! Jenže tydle lidi, a že jich pár znám, oni jsou velice liberální – jenom maj tudle ´tought-guy´ image, ale neznamená to, že by podporovali Bushe nebo tak něco.

Dobře – další často kritizovanej prvek v hardcore scéně je jeho násilnická povaha, jako třeba rozdovádění karatisti v mosh pitu. Jakej máš názor na tohle?

Já si do toho rejpnu, mě se to líbí. Je to extrémní forma muziky, velmi agresivní, takže lidi by podle toho měli reagovat – spontánně a bez omezení. Když někde hrajem a já vidim pod pódiem ňákou bitku, snažim se to zastavit, ale na druhou stranu mi to přijde cool. Ale to brutální a násilnický paření tady ještě nic neni, řeknu ti když jsme hráli v Holandsku nebo Německu, tak tam to byl fakt extrém, opravdu brutální.

Ale tenhle element pak od týdle muziky spoustu lidí odrazuje…

Jo, je to spíš mužská muzika, protože je hodně agresivní. Tady v týhle scéně neni moc holek, ani mojí přítelkyni se tadle muzika zvlášť nelíbí, ale já myslim, že je fajn mít něco co je pro chlapy – něco, kde se můžeš vyřádit. Ale když se podíváš do Holandska nebo Německa, tam jsou spousty holek a jsou stejně vostrý jako chlapy v mosh pitu!