Nejen (ale hlavně) hardcore punkovým světem poslední dny hýbe aféra kolem kontroverzních postojů Roba „Barona“ Millera, současného člena TAU CROSS a jednoho ze zakládajících členů kultovních AMEBIX (1978-1987 a 2008-2012), tedy kapely stojící nejen u zrodu crustu, ale k jejímuž odkazu se hlásí i metalový svět a kapely jako Sepultura, Neurosis, Bathory, Darkthrone a velká řada dalších.
Rozhodli jsme se sesumarizovat tedy dosavadní vývoj kauzy v jednotlivých bodech:
Zhruba 6 let existující kapela TAU CROSS (vznik 2013), v jejíž sestavě kromě brita Roba Millera dále působili i členové amerických War//Plague, Provoked, Misery či kanadských Voivod, oznamuje v první polovině června vydání svojí třetí desky s názvem „Messengers of Deception“, která má vyjít 9. srpna 2019 u Relapse Records a vypouští první singl „Burn With Me“.
Na začátku července TAU CROSS vydávají prohlášení, v němž oznamují, že se jejich cesty s Relapse po několika úspěšných letech rozchází a děkují jim za předešlé roky spolupráce. Relapse následně ruší vydání alba, zájemcům se mají vracet peníze za předobjednávky, TAU CROSS informují, že budou hledat jiné cesty jak jej vydat.
Důvodem těchto překvapivých kroků je z počátku nenápadná pro booklet určená poznámka, v níž Miller děkuje Gerardovi Menuhinovi za inspiraci a podněty pro myšlenky reprezentované na této desce a dále za to, že ho vzal na velmi temnou cestu vedoucí k nečekanému osvícení. Na osobu Gerarda Menuhina upozornil vydavatelství německý magazín Ox s tím, že se jedná o popírače holocaustu a ultra-pravicového konspirátora, majícího na svědomí mj. knihu „Tell the Truth and Shame the Devil“ z roku 2015, reinterpretující historická fakta, považující Adolfa Hitlera za úžasného státníka a hlásající, že genocida židů za 2. světové války je největší lží v historii. Menuhin je zároveň sloupkařem pro National Zeitung, německý radikálně pravicový propagační týdenník, který na svou obhajobu obvykle uvádí svůj napůl židovský původ, používající jako štít před narčením z anti-semitismu, které je ale u něho naprosto zjevné.
Brzy se ke kauze vyjadřuje i Rennie Jaffe, manažer Relapse Records, když říká, že zbytek kapely netušil, co je Menuhin zač a tím zjištěním byli šokováni stejně jako samotné vydavatelství. „My jsme to jméno četli, ale mysleli jsme si, že to je jenom nějaký známý od kapely, kterého my neznáme. Když nás na to Ox upozornil, najednou jsme viděli texty i témata skladeb v naprosto jiném světle. Hovořil jsem o tom s Robem Millerem a ikdyž odmítl, že by byl popírač holocaustu, já zkrátka nemohu s čistým svědomím prodávat a pracovat na deskách, které by koketovaly s takovými ideologiemi.“
Label vrací kapele mastery i předchozích dvou alb, která u něj rovněž vyšly.
Zbytek kapely (kytaristi Andy Lefton a Jon Misery, basák Tom Radio a bubeník Michel „Away“ Langevin) vydává oficiální prohlášení, ve kterém sděluje, že o ukončení spolupráce a jejím důvodu se dozvěděli v e-mailu od Relapse 1. července. Když si pak dohledali o jakého autora se jedná, byli z toho zdrceni, je pro ně velmi obtížné pochopit tento neočekávatelný (Millerův) obrat proti jejich ideálům a jsou jednoznačně proti všemu co souvisí s takovou odporností.
Kapela se ještě ten den rozpadá.
Profil TAU CROSS byl zneaktivněn, ještě předtím ale uniklo ven prohlášení, jež na něj Rob Miller napsal. V celé záležitosti se na prvním místě omluvil ostatním členům TAU CROSS, jelikož jim nevysvětlil toto poděkování ani se jim nezmínil o lidech, kteří v posledních letech tak dramaticky změnili jeho úhel pohledu. Uvedl, že o tomto neměli Andy, Michel, Jon a Tom tušení a chápe jejich potřebu se od celé záležitosti distancovat. „Uvedená kniha je k dispozici na Amazonu, Kindle i GoodReads, kde obdržela 4,5 hvězd z 5 možných (v době psaní tohoto článku má ve skutečnosti průměr 3,79 z celkových 33 hodnocení a to necháme stranou, kdo hlavně tuto knihu vyhledává a tedy i hodnotí, stačí se podívat do komentářů – pozn. Buky), takže asi nebude tak obskurní a nedostupná, pokud tedy nežijete v Německu, kde jsou veškeré podobné diskuze zakázány.“ Dále sdělil, že ve vězení jsou i lidé, kteří dané téma otvírali byť z akademického hlediska (zde zřejmě Miller naráží na německý zákon proti popírání holocaustu), jenže každá debata na toto téma je okamžitě zakázána a přirovnal tuto záležitost k náboženským procesům, kde je každý potenc. účastník v nebezpečenství obvinění z kacířství a okamžité veřejné popravy. Zmínil rovněž, že se jakožto zpěvák vždy snažil najít Pravdu a rozvíjet své myšlenky. Projevil zájem o konspirační teorie, ať už se stranou zmíněné knihy jednalo např. o práce Johna Lashe (zde se jedná veskrze o duchovní proudy a mytologii), pozadí událostí za 11. zářím nebo dokument Europa: The Last Battle (zde by se mělo jednat o další propagandistický film, svalující veškerou vinu za 2. světovou válku na Židy, z YouTube bývá film stahován, přestože nyní se na něm jeho část nachází). „Kdybych přestal klást otázky, přestal bych být věrný sám sobě, takže nemám na výběr. 99% lidí už o mě rozhodlo na základě slov jiného člověka zapsaných v knize, kterou nikdy nečetli, přesto jim to stačilo k tomu provést rozsudek (…), já ale za touto knihou stojím, byla to důležitá součást mojí cesty, což nemá nic společného s osobou autora, o kterém ani mnoho nevím, je to především sbírka citací a originálních zdrojových materiálů, kniha ke studii a nikoliv trapným pomluvám.“
Mnozí zřejmě čekali co na celou záležitost Robův bratr Stig, působící s ním dříve kultovních v AMEBIX, které spolu v druhé polovině 70. let zakládali. „Navzdory všeobecnému přesvědčení jsem se se svým bratrem Robem nesetkal 8 let, vlastně od vydání poslední desky AMEBIX – „Sonic Mass“. Už toho stresu z toho všeho bylo prostě příliš a já si musel dát kvůli vlastnímu zdraví odstup, což ale neznamená, že teď budu sedět se založenýma rukama a sledovat jak ta aféra kolem TAU CROSS špiní desetiletí práce AMEBIX. Podle toho to vypadá, jako by byl AMEBIX nějaký s nacismem tajně sympatizující spolek a to je absolutní sračka! Nesledoval jsem TAU CROSS ani jejich vývoj, ale je mi líto ostatních členů kapely i chování mého bratra. Nevím co jiného k tomu říct, než že jsem z toho v šoku. Co se týče zmíněného autora, neopřel bych si o něj ani kolo. Samozřejmě, abychom se jako druh mohli někam posunout, musíme si uvědomit jaké hrůzy jsme v minulosti spáchali, abychom nedopustili je znovu opakovat.“
Rob Miller vydává druhé vyjádření, v němž v podstatě (blíže neurčeným) lidem sděluje, že jsou ovce lapené ve vlastním světě mýtů, lží a sebeklamu, podporovaném kompromitovanými a cenzurujícími médii. „Nejhorší na tom je, že sami sebe vnímáte jako nějaké rebely, bojovníky proti systému a patriarchátu. Ale VY JSTE ten systém, jste pouze užiteční idioti udržující celé to soukolí v chodu, jste stráže ve vězení, přilepení na televizní obrazovky v tom celosvětovém panoptiku. Jste bestie, kterou pohrdám…“ Dále je prohlášení plné sebelítostivě paranoidních osočení všech a kopání kolem sebe v jakémsi smutném výkřiku do tmy. Miller se v druhé polovině zároveň nechává slyšet, že bubeník Michel Langevin (zakládající člen Voivod) byl z kapely odejit a on sám bude s projektem TAU CROSS dál pokračovat klidně i sólově, protože je to kapela, kterou vytvořil (a léta opečovával) po hořkém rozpadu AMEBIX, přičemž veškerý původní materiál napsal on a je tedy jeho duševnmí vlastnictvím. Langevin nemá být nadále s projektem jakkoliv spojován. S okamžitou platností byl prý propuštěn i kytarista Andy Lefton (Provoked, War//Plague), ztělesňující roli oběti i Jidáše zároveň a to nejednou a aniž by to bylo nutné. S ním už Roba Millera beztak nepojí filozoficky ani eticky naprosto nic. „Ostatní členové pravděpodobně odejdou na vlastní podnět, nicméně pokud budou dostatečně stateční v kapele setrvat, budou vítáni.“ Závěrem dodává, že jeho cesta není o penězích a slávě, je to cesta pravdy na místa, kde člověk zůstane pravdivý sám k sobě.
Zatím poslední událostí je otevřený dopis Robu Millerovi, který napsal Tony Pointless z R.A.M.B.O. jakožto dlouholetý velký fanoušek AMEBIX a (ještě nedávno) Millerův kamarád.
Je evidentní, že by se na první pohled nabízela možnost vyhodit prostě Millera ze sestavy a pokračovat s TAU CROSS dál, čtveřice do ní vložila několikaleté úsilí, stejně jako do třetí desky, která už jen čekala na vydání. Copak je to ale možné, když zjistíte, že celé dílo ve skutečnosti čerpá z anti-semitských propagačních pamfletů? Pochopitelně, pocit zklamání a zrady nyní zřejmě oprávněně cítí zástupy fanoušků po celém světě, jeho přátel i blízkých, nejvíce ze všech ale Miller ojebal právě členy TAU CROSS, jejichž jména pod nahrávkou měla být už navždy podepsaná.