Šestý díl série rozhovorů s pořadatelskými kolektivy není žánrově zrovna vzdálen od toho předešlého, ale narozdíl od většiny předchozích je zaměřen převážně na jednotlivé klubové koncerty. Kanár je v jejich pořádání aktivní už slušnou řádku let a právem platí za ostříleného promotéra – v současnosti funguje pod hlavičkou D-Beat Maffia. Otázky jsou po třech předchozích dílech opět v režii RoMata, který k tomu uvedl: „Už nějaký čas se věnuji rozhovorům s DIY pořadatelskými kolektivy či jednotlivci na české scéně, dlouho jsem se těšil až přijde na řadu tenhle pražský element a všechno nám tady na sebe prozradí.“
(odkazy na všechny přechozí díly najdete dole pod rozhovorem)
Ahoj, poprosím tě nejdříve na úvod aby ses představil, své kámoše co ti pomáhají a také svou bookingovku (říkej tomu jak chceš).
Čus, v podstatě od základky se mi říká Kanár a různejma zkomoleninama tohoto nebohého zvířete. Momentálně frčí Kany (dík Máro fakt tyvole haha). D- beat maffia volně navázala na Jeagerbombers a Svoloč gang, pod jejichž hlavičkou jsme s Jardou the Post manem před mnoha lety udělali první koncert na Papírně. Fakt jsme o tom moc nepřemejšleli, potřebovali jsme jenom nějakej blbej název a ani jednomu z výše zmíněných subjektů bych bookingovka neříkal. Vždycky jsme byli dost neorganizovaný ve smyslu, že pomohl kdo mohl a nějakej název byl víceméně spíš kvůli propagačním účelům, mailu a podobně.
Jak dlouho cca děláš koncerty, na jakých místech, a které jsou pro tebe v Praze či blízkém okolí nejdůležitější, či mají o trochu více symboliky než ostatní vaše místa?
První koncert, kterej jsme kdy pořádali, byl koncert Provokace a Degradace na Papírně tak v roce 2001-2002. Neřeknu ti přesně kdy, takže cca 18 let. Zásadní plac je pro mě Sedmička. Atmosférou, lidma a samozřejmě nejlepším zvukem je tohle místo pražskej klenot. Miloval jsem koncerty na Papírně a Miladě a jako návštěvník samozřejmě na Ladronce.
Mám rád všechny místa, který maj nějakej přesah, z duše nenávidim vesnický kulturáky s nejlínějšíma zvukařema na světě a největšíma kreténama za pípou, a pak „diskotékový“ hrůzy olepený reklamou na energeťák a pologramotnou ochrankou, co tě musí prošacovat. A pak taky bazény do zatáčky. Hlavně tu zatáčku.
Skvělý místa jsou určite Půlka, Eternia (dogs a půda) a Balada. Výbornej byl Mayapur pokojíček, kterej už to má teď taky za sebou, rád vzpomínám na koncerty v Jelení a v baru Daleko od Burundi.
Můžeš nám zblízka představit klasický postup při zakládání události? Praha je přeci jen trochu zvláštní místo, známé svou přehlceností a překrývajícími se událostmi.
Mě kapely píšou buď s dost velkým předstihem a nebo až na poslední chvíli, takže v podstatě jediný co můžeš udělat je dostatečně dopředu koncert avizovat skrz stránky typu Periferia, Czechcore, Fobia a podobně, a pak jenom doufat, že když někomu přistane poptávka po něčem podobným, dozvíš se to včas a podaří se to nějakým způsobem spojit. Akce se budou vždycky překrývat, to je jasný, ale myslím, že stačí použít trochu zdravýho rozumu … je celkem jasný, že ska reggae formaci nebudeš spojovat s powerviolence mlátičkama … někdy to ani nejde, páč se s 6 kapelama do policajtský hodiny nevejdeš. Hodně taky rozmejšlím jestli se tím vůbec zabejvat, kapele která není schopná nahrát ani demo, jede jenom s kytarama a přála by si dostat travelling costs 250E rovnou píšu, že díky, ale nemám zájem.
Chci se zeptat na tvůj vztah k dalším pražským promotérům, vycházíte spolu, kdo je pro tebe přínosem a vážíš si ho, a kdo si naopak myslíš, že scéně neprospívá a dělá mezi lidmi bordel? Otázka samozřejmě směřuje na akce typu „střílení prakem“ atd.
Spolupracovat se dá s každou osobou, která netrpí egomaniakální poruchou osobnosti, není patologický lhář a oportunistickej sráč.
Spolupracujeme v poslední době především s KREAS, HLUCH a S KUDLOU V ZÁDECH, RUIDO FESTA collectivo, protože se žánrově dost překrýváme. Rozhodně to ale neznamená, že bychom měli nějaký problém spolupracovat s Posledním rytířem Jedi XPavlemX, případně jinými kolektivy.
Jednou jsme spolu řešili právě překrývající se akce s Klinikou, přišlo mi, že jsi měl celkem vyhraněný názor a teď podotýkám ne na Kliniku jako takovou, ale na pořadatelský kolektiv, který to tam onehdá provozoval.
Ad předchozí otázka, a s Klinikou obecně jsem neměl problém jenom já, nejúsměvnejší jsou „bojovníci“, který maj plnou hubu ACAB a chtěj zničit stát a radnici, a pak bulej, že je fízl praštil pendrekem a vůbec jim nevadí bejt součástí fesťáčku dotovanýho radnicí Prahy 3. Pokrytectví level billion. Ještě tam samozřejmě proběhlo pár dalších excesů, ale zase netřeba mejt někomu prdel, ostudu si udělali sami. Na nějaký Unity a kecy, že musíme táhnout za jeden provaz za každou cenu s kdejakym kokotem co má tričko třeba Conflict, fakt mrdám. Kámoš mi vysvětloval, že se tomu říká post autonomie – to je slušnej joke.
Chci se zeptat na tvůj sen ohledně kapely, kterou bys chtěl udělat pod hlavičkou D- Beat mafia, existuje jasný favorit?
V rámci Enemy Of The Sun se nám podařilo publiku naservírovat to nejlepší co v dané době v rámci žánru šlo, takže pro mě jsou teď už spíš favoriti kapely mejch kámošů z různejch částí světa, který prostě jenom rád uvidim.
Chci se zeptat na tvůj názor ohledně tzv. dobrovolného vstupného (dej 100 a více) či vstupu zdarma, kdy náklady spojené s kapelou platí klub. Slýchávám totiž hejty na tenhle systém (mimo Café na 1/2 cesty, kde je to jasně dané) a spousty pořadatelům se to nelíbí.
Na akcích někde venku nebo někde pod mostem kde se hraje do klobouku je to podle mě zcela adekvátní způsob financování, a stejně jako všechno, i onen „dobrovolnej vstup“ je o lidech. Člověk si pak aspoň uvědomí za kolik komu daná „kultůra“ stojí.
Jak tebe (vás) zasáhla pandemie covid-19 co se týká již domluvených koncertů? Rušili jste toho hodně?
Museli jsme zrušit jeden single koncert kámošům z Bologny a pak samozřejmě posunout kolektivní dítko Eternal Noise Misery na příští rok. Jinak co bude na podzim samozřejmě nevíme.
Myslím, že se nemusím ptát na smysl benefičních akcí, které podporují prostory kde pořádáte své koncerty, můžeš tu myšlenku prosím rozvést? Proč, jak, za jakých podmínek atd má taková akce potenciál a smysl?
Já obecně mám k benefitům dost svéráznej postoj, myslím že má smysl podporovat subjekty, který ve velký většině nemají šanci na dosažení nějaký formy státního příspěvku a žijou fakt jenom ze sponzorskejch darů, a subjekty samotný nejsou schopný nějakým způsobem potřebné finance vygenerovat (psí útulky a záchytné stanice).
To je v přímým rozporu s chystanejma benefičníma akcema pro kluby, který jsou nám blízký, který samozřejmě generujou nějakej zisk a za normálních okolností by nic jako finanční injekci nepotřebovaly. Nicméně v současný situaci kdy ani jeden z podniků, který chceme podpořit, nemá žádný sponzory a věnuje se převážně okrajovým žánrům, více méně fungujou na dosti dobrovolnický bázi a celý tříměsíční vynucený pozastavení činnosti jim celkem slušně zavařilo. Složenky se samy nezaplatěj žeo.
Určitě chceme všichni vědět, jaké kapely a akce chystáš, pokud situace dovolí.
V současný chvíli doufáme, že klapne zářiový česko-polský miniturné CRUTCHES a říjnový kombo AGRIMONIA a SWORDWIELDER. Pak po novém roce chystáme 6. ročník Death Before Kladno v kladenským (překvapivě) Autodafé a druhý ročník Nihil Under River, kde se stejně jako minulý rok představí špičky pražského undergroundu.
Na závěr bych ti chtěl nechat prostor na jakékoliv doplnění či myšlenku.
Díky za otázky, myslím že mejch jedovatejch slintů bylo až až 🙂
Další díly:
01 – Slap fest
02 – SF Mini
03 – Ještědská odysea
04 – Fluff fest
05 – Fear fest
07 – Rosa Punx Collective
08 – Slave X One DIY shows