“Fluff se vrací k ideám původních let, klasický hardcore není v dobré kondici”, říká organizátor FLUFF FESTU

Fluff fest na Periferii netřeba představovat. Tradiční letní celovíkendová akce v západočeských Rokycanech přitahuje každoročně pozornost několika tisíců (nejen) hardcore kids ze všech koutů Evropy a je považována za svátek nadšenců zejména do DIY hc/punku i aktivit a myšlenek s tím spojených. S Michalem jsme si povídali o dopadech pandemické situace na pořádání festivalu a dalších akcí, vývoji a dalším směřování festivalu, současném hardcore, kapelách ozývajících se se zájmem si na Fluffu zahrát, zrušení open stage, protestech proti vystupujícím kapelám i rozdělení organizačního týmu a jednotlivých kompeteních. A samozřejmě o mnohém dalším.

Ahoj, tenhle rozhovor se měl původně stáčet úplně jiným směrem, bohužel okolnosti tomu chtěly jinak. Letos se FLUFF poprvé po 21 letech neuskuteční, stejně jako další festivaly je z důvodu pandemie a zavřených hranic přesunut na další rok. Co všechno to pro vás jako organizátory znamená, pokud se to dá vůbec nějak shrnout alespoň v ty nejzásadnější body či dopady?

Teď už to můžu hodnotit s lehkým odstupem. Co se týká festivalu, tak to naštěstí přišlo s dostatečným předstihem, takže jsme v tom neměli nějaké velké peníze. Na druhou stranu už byl do značné míry hotový program, takže práce na něm vyšla vniveč. Co se týká týmu, který se věnuje produkci, což jsou dejme tomu tři lidi včetně mě, tak ty jsou za svou práci zaplacení až zpětně. To se letos nekoná. Podobná situace se bude řešit s OSA. U nich jsme rok pozadu, takže z rozpočtu festivalu 2020 se měl zaplatit rok 2019.
Tahle naše specifická situace vznikla zhruba 3-4 roky dozadu, kdy jsme nebyli schopni zaplatit úplně vše – festy končily v mínusu. A zatím nebyl rok, kdy bysme byli schopni zaplatit zároveň předešlý a aktuální rok. Čeká nás narůstání dluhů, domlouvání a odsouvání splácení atd. Dopad to bude mít velký i na Underdogs’. Tam jsou potřebný investice, což asi na dlouho nebude aktuální, tam se dá říct, že jde o boj o přežití. Je to všechno jedna kasa. Naší jedinou další činností je, že se občas necháváme najmout a zajistíme akce někomu dalšímu. To padlo taky. Já si nemyslím, že vynucené prázdniny na dva nebo tři měsíce jsou likvidační, ale bude záležet, kdy a hlavně jak se navrátíme k nějaké činnosti. Jaké budou podmínky dané státem. Teď aktuálně to vypadá skutečně likvidačně pro akce tak, jak je známe. Rozestupy, roušky, zavřené bary, hygienické podmínky pro hospody podobné operačnímu sálu. To může zlikvidovat nejen nás, ale vlastně celý segment hospod, barů, klubů a festivalů.

Většina festivalů rozjede každoročně několik měsíců předem předprodeje, nyní tak z (dobrovolně) nevrácených vstupenek mohou alespoň částečně zalepovat díry v rozpočtu. Vy ale touhle cestou nejdete, vstupné se dá zakoupit vždy až na místě. Jak se tenhle fakt odrazil u finanční situace Fluffu? Bylo by současně pro vás lepší nebo měnilo by se pro vás vlastně něco, pokud by předprodej existoval?

Letos by předprodej byl – ale hlavně ve spojitosti se zavedením EET i na festivaly atd. Kdybysme měli nějaké lístky prodané, tak by ty peníze byly každopádně na účtu prodejce lístků a nejspíš bysme je poslali lidem zpátky. Udělali jsme to tak u všech ostaních koncertů. I kdybysme platnost vstupenek přesunuli na příští rok, tak by nám příští rok chybělo to, co bysme letos utratili za neproběhlý festival. Kdybysme tedy měli už rozběhnutý předprodej a teď si nechali ty peníze na přežití do příštího roku, jen bysme ten problém odsunuli na příští rok, kdy by nám peníze chyběly na organizaci festivalu. Tím, že předprodej nebyl, je jen o problém míň.

Na Fluffu se vždycky vedle hudby dostávalo prostoru i aktivismu, na což jste nerezignovali ani v této době. Namísto vybírání peněz na finanční ztráty způsobené současnou situací jste se rozhodli finanční podporu přesměrovat na grassroot dobrovolnické organizace Pomáháme lidem na útěku a Low Tech With Refugees (více zde). Můžeš nám k tomu říct něco víc? Proč jste se rozhodli právě pro tuhle variantu, namísto např. Svobody zvířat, kterou Fluff z festivalu dlouhodobě podporuje?

Začnu odzadu. Automatická podpora Svobody Zvířat loni skončila, respektive loni peníze z festivalu SZ neměla. Rozhodli jsme se jít jinou cestou a případné peníze z festivalu používat vždy podle aktuální situace a potřeby. Je to hodně spojené s tím, jak to cítím nejen já, ale i lidi kolem, včetně těch kteří tu kuchyni SZ každoročně připravovali. A k té letošní sbírce – už pár let se situace kolem lidí snažících se dostat do bezpečí v Evropě dostávala do popředí a byla pro nás aktuálnější. Sbírka vznikla hodně spontánně z potřeby tyto lidi podpořit a pak i z potřeby udělat něco s Fluffem 2020. Využít vloženou energii a dosah, co máme. Tímhle způsobem se festival do určité míry uskuteční. Vybrané organizace fungují podobně jako sám festival. Jsou to nevládní organizace založené na dobrovolnické práci. Snaží se o naprosto reálnou pomoc a jsou docela dobří v tom odhadnout, na co stačí. Některé detaily té sbírky ještě nejsou úplně doladěné, ale budeme je řešit v průběhu dalších třech měsíců – (sbírka poběží do červencového víkendu, kdy se měl konat festival). Záleží i na tom, kolik peněz se vybere. Jsou ale nastavená pravidla, podpora by měla jít skrze nevládní, spíše menší organizace, co nejkratší cestou a na přímou pomoc lidem na útěku. A v případě, že se vybere nějaká velká částka, tak by byla část peněz vyčleněna na kampaň spojenou s povědomím o situaci uprchlíků mezi lidmi a politiky v ČR.

Řešíte s letošními kapelami event. vystoupení v příštím roce nebo se spíš pojede od nuly nebo s těmi, které jste zvažovali pro budoucí ročník?

Řešíme. Prozatím ale spíše u “větších” kapel. Velká část lineupu je založená na kapelách, které jsou zrovna na tour. Takže záleží hodně na tom, kdo bude chystat tour v létě 2021. Každopádně jsme všem napsali, že na příští rok začneme tím, že oslovíme kapely z programu na 2020. Ale asi víš, jak je tahle scéna živá a proměnlivá. Fluff 2021 nebude jen přesunutý Fluff 2020.

Řada lidí převážně z řad “veteránských” návštěvníků festivalu v posledních letech apeluje na značný úbytek tzv. klasických hardcore kapel, vy na druhé straně kontrujete žánrovou rozmanitostí a pestřejším line-upem (s tím související další stage, atd.), který je otevřenější než byl dřív. Asi se nemusíme bavit o tom, že festival prochází stejně jako všechno další určitým vývojem, jak tohle celý vnímáš ty, jak se tohle z tvého pohledu odráží třeba na atmosféře festivalu a projevuje se to nějak v návštěvnosti ať tím čím oním směrem?

Hehe, nemyslím že jde o problém veteránů, protože třeba aktuální kurátorský tým jsou všechno lidi ze scény s historií 10, 15 nebo 20 let a víc. Jde o přístup, a ten je buď konzervativní, nebo progresivní. Je jasné, že nějakým konzervativním přístupem nic moc nezkazíš. A naopak progresivním přístupem se občas můžeš dostat někam hodně mimo.
Myslím si, že Fluff začal jako hodně progresivní věc. Když se teď podíváš na lineupy prvních let, tak tam byla horda klasických youth crew kapel, ale taky hromada věcí od CRIPPLE BASTARDS po ROBOCOP KRAUS. Po několika letech ale festival začal jet tak trochu setrvačností a lineup začal být rok co rok podobný. Bylo to hodně dané tím, jak jsme si to organizačně nastavili. Vyvrcholilo to v letech 2016-2018, kdy festival začal dost výrazně prodělávat. Hodně klesla návštěvnost a situace se musela začít řešit. Nakonec to dopadlo tak, že Tomáš po roce 2018 od festivalu odešel. Tím pádem vypadl člověk, který měl na lineup vždy hlavní vliv. Loni se dělal program v týmu lidí a já na to dohlížel. Vlastně se realizovalo to, o čem se už léta mluvilo. Podle mě je to ze všeho nejvíc návrat k ideám původních let. A co se týká návštěvnosti, tak ta loni po několika letech vzrostla. A ze všeho nejvíc šlo o lidi, kteří se na fest vraceli po letech absence. Byli jsme trochu nervózní, jak loňský ročník dopadne. Kdyby se nepovedl, tak bych se těžko mohl na něco vymlouvat. Je jasné, že ta změna nezapůsobila pozitivně na všechny, ale já bych řekl, že naprostá většina reakcí byla pozitivních a festival určitě nic neztratil ze své specifické atmosféry, spíše naopak.

Na tu atmosféru jsem se ptal spíš z toho důvodu, že z mého pohledu byla před lety dost jinde, když si vzpomenu na všechny ty circle pity, crowdsurfing, nafukovací propriety, stage diving, zvířenej písek, řvaní s kapelama atd. a vůbec celkověj zvěřinec při setech kapel, tak to už poslední dobou moc k vidění není. Naopak mi přijde, že pro značnou část lidí se je hlavním headlinerem koupaliště a (aktuálně již zrušený) večerní disco stan. V kombinaci s výše zmíněným pak vyvstává otázka, jestli neubývá i takových těch “klasických” a současně výrazných kapel, který to hudebně rozjebou a zároveň ctí i nějaké tradiční hc/punk postoje a ideály, ale které mají zároveň takové jméno, že na festival natáhnou lidi… ?

Asi jsi si trochu sám odpověděl. Když jsem se před těmi dvěma lety začal zaobírat lineupem, tak vlastně neřešitelná otázka byla, jaká kapela je headliner Fluffu. Jestliže chceš přitáhnout lidi v tisícovkách, nutně potřebuješ nějaký tahák i pro ty, kteří třeba nesledují dění tolik a dost možná vyrazí jen na pár koncertů ročně a pak jedou na festival. Něco z čeho uděláš “plakátovou kapelu”. A ať jsme se koukali do klasického hc žánru jak jsme chtěli, tak kapel, které by oslovily širokou skupinu lidí tam buď moc není nebo prostě spíš zahrajou na Rock For People někde odpoledne, nebo vím já kde. Prostě je nedokážeme zaplatit. A je taky pravda, že se otevřeně mluvilo o tom, že „na Fluff jedu potkat kámoše, plácnout se na koupák a na vegan zmrzlinu“, a to není dobrá vizitka hudební akce.
Klasický hc není podle mě v dobré kondici. Nabízí jen velmi málo nového, hodně lidí z toho vyroste. Pak se to může prezentovat jako “selling out”, ale prostě není nutný zůstat zavřený celý život v jedné škatulce, do které jsi naskočil v 16ti. Festival dramaticky rychle stárnul a youth crew kapely, kterým táhne na padesát, prostě těžko osloví dnešní teens. A ty punkové ideály, o které jde, se dají prezentovat tak jako tak, není to nutně spojené s jedním hudebním žánrem.
Loni nakonec opravdu dobře zafungovali CEREMONY. Je to kapela, která prošla hudebním vývojem, přišla o nějaký fanoušky – to určitě, mají, pokud vím, jednu desku na vyloženě indie labelu, tam zcela jistě byla ambice dostat se k novému publiku, mají agenta atd., ale vše spojené s jejich hraním probíhalo podobně, jako by probíhalo domlouvání benefitu na Sedmičce. Žijeme, pro mě díky za to, v jiné době. Můžeš potkat stejné lidi na hc/punk koncertě, příště zase v pátek na ravu a pak v týdnu někde v Arše na indie písničkáři. Já si myslím, že došlo k emancipaci publika. Lidi prostě poslouchají, co je baví. Punkové ideály můžeš najít napříč žánry. Klasický hc je součást Fluffu, ale upřímně narážím na reakce, že vlastně pokud to nemůže být “naše” akce, tak mě to nezajímá. Určitě jsou případy, kdy se klasické hc kapely, i přes náš případný zájem, od festivalu odvrací zkrátka proto, že by lepší místo v programu dostala vyloženě ne-hc kapela. To se děje.

Jak vnímáš rozdíl mezi Fluffem řekněme před 10-15 lety a dnes?

Asi bych to rozdělil do dvou rovin. Když se projdu areálem mezi lidma, tak vlastně nevnímám dramatické změny v rozmezí celých těch dvaceti let. Návštěvnost je někdy větší, někdy menší, ale kolik se toho doopravdy změnilo? Míra Pátý za bednama desek vypadá pořád stejně. Pořád je to trochu divočina, na vstupu pořád sedí Jenny a kolem je pořád stejná parta Belgičanů. Na druhou stranu já to víc vnímám ze “zákulisí”. Na takový to courání po festivalovým areálu mi zbývá celkem málo času. Nicméně první etapa podle mě skončila kolem roku 2012. Kolem roku 2010-12 jsme si mohli dovolit jakoukoliv hc kapelu na světě – začalo to dejme tomu CONVERGE a končilo DEFEATER. Pak jsme najednou my zůstali někde a scéna se posunula jinam. Velké kapely začaly mít otevřené dveře na velké festivaly, které potřebovaly oživit lineup i okrajovými žánry. Pak už by hraním v Rokycanech přišly o možnost vydělat si balík někde jinde.
Také to byla doba, kdy končilo prvotní organizační uspořádání, kdy jsme festival s Tomášem dělali společně. Pak nastala éra, kdy se navenek moc neměnilo, ale organizačně se změnilo hodně. S Tomášem jsme se rozcházeli jako partneři, já zůstal jako šéf festivalu, ale Tomášovi zůstala funkce bookování lineupu. To vyvrcholilo po roce 2017, kdy už jsem byl v takových dluzích, že jsem nebyl schopen splácet dluh z jednoho festivalu do začátku druhého. 2018 byl poslední rok, kdy jsem to nechal v tomhle modelu, že se nepletu do programové části.
Poslední etapa je 2018 a dál, kdy jsem od Tomáše přebral i programovou část. Program teď vzniká v poměrně širokém kolektivu. Teď jsme skutečně ve fázi, ve které se rozhodne, jestli bude festival pokračovat dál a jak. Loňský rok byl takový první náznak toho co možná plánujeme, ale letošek by vlastně teprve ukázal, jak na to reagují lidi.

Kolik lidí se tedy aktuálně podílí na bookingu kapel a jak vlastně probíhají diskuze o tom, kdo letos zahraje? Jak máte rozdělené stage? Fluff už si za ty roky udělal ve světě prestižní jméno, dá se tedy nějak přibližně říct, kolik kapel se třeba každoročně ozývá s žádostí o hraní?

Aktuálně je to rozdělené na tři skupiny. Psych tent a All Go No Slow jsou separátní a mají autonomii v tom, co si zabookujou. Mají nějaký rámcový rozpočet a s tím si musí vystačit. A pak je hlavní Fluff lineup. Tam jsem centrální postava a kolem jsou více či méně aktivní kurátoři. Těch bude třeba něco kolem deseti a jsou to lidi dlouhodobě napojení na festival, včetně Jakuba, Smrčáka a Skuldy z autonomních podií. A pak jsou další lidi, kteří třeba oslovím a chvilku s nima komunikuju o tom, co by se jim na festivalu líbilo, co je poslední dobou oslovilo atd. Tam se tvoří program na dvě hlavní podia a i na noční parties.
Kolik kapel se ozve je těžko říct, na podzim 2018 jsme se tomu asi dva měsíce věnoval a skutečně procházel všechny nabízející se kapely, bylo jich asi 600. Z těch 600 jsme zabookovali jednu jedinou a to byla kapela, kterou jsme i tak měli v hledáčku na rok 2019. Na každej rok se ozvou stovky kapel. Ty veřejně známé emailové adresy, zprávy na facebooku, jsou vlastně nepoužitelné na komunikaci, jsou zahlcené. Na rok 2019 se klidně mohlo ozvat třeba 1000 kapel, těžko říct. A jestli se do programu dostalo tak 10…

Proč vůbec došlo ke zrušení open stage, což byl mimochodem skvělej nápad, a je ve hře třeba její obnovení byť třeba v trochu jiné podobě nebo pojetí?

Podle mě doba, kdy měla open stage přínos, skončila. Celá ta idea byla, že hodně lidí, co jezdí pravidelně na festival, má vlastní kapely, ale malou šanci se dostat mezi těch zhruba 50 kapel v lineupu. Pro ně byla zamýšlená open stage a opravdu to tak nějakou dobu fungovalo. Ale nakonec se to ne úplně hezky zvrhlo. Byly kapely, které se vydaly třeba z hrozné dálky jen s vidinou, že si zahrajou na Fluffu a že to pro ně bude nějaký důležitý kariérní krok. Těch spotů tam ale bylo každý den jen pár. A pak se najednou začali mezi sebou rvát lidi u vstupu u zápisu kapel. Hodně kapel, to určitě chápeš, jezdí dodávkou po Evropě a hrajou pro pár lidí za večeři a místo na spaní u někoho v kuchyni na zemi. Pak vidina hraní na festivalu, kde je možné, že se přijde podívat třeba 500 lidí, je na některé moc.

Dá se vypíchnout, na který koncerty / kapely na Fluffu v nejlepším vzpomínáš? Ať po koncertní nebo osobní stránce? Některé, o kterých si s odstupem času říkáš, že tohle byl fakt jeden z těch zlatejch okamžiků? Který ročník pro tebe zůstává na topce a proč / v čem?

Loňský rok byl speciální v tom, že festival byl hodně na mě. Byl to první rok, kdy jsem měl vliv na každou stránku festivalu a bylo s tím spojeno hodně neznámých. Určitě to byl riskantní krok. Během naprosté většiny ročníků jsem skoro nevylezl z kanceláře, tak se mi to těžko hodnotí. Festival mám hodně spojený hlavně s dramatama, co probíhají v zákulisí. Hudebně mám zafixovaný CONVERGE jako set, který nic nepřekonalo. A to nejen v rámci historie Fluffu.
Nehudebně, což je pořád pro mě ta silnější stránka, to byl tuším rok 2005, 2006 nebo 2007, kdy jsme týden stavěli areál a ve čtvrtek večer přišla bouřka a celej areál zdemolovala. Nezůstalo stát nic. V kempu bylo prvních několik desítek, možná stovka lidí, velká část musela taky přijít o stany. Každopádně ty lidi přišli za námi a během několika hodin se postavil areál nový. Někteří z těch lidí, co jsem ten večer poznal, jsou dodnes v každoroční Fluff rodině.

Tvoje vysněná kapela na Fluff festu? Klidně popusť uzdu svý fantazii a neohlížej se na žádný racionální faktory.

Naopak racionálně ti musím říct, že kapely, které mám nejvíc rád, nepotřebuju nutně dělat. Není nic horšího než si booknout svou zamilovanou kapelu a její set strávit třeba hádkou u chemických záchodů s chlapíkem, který se chystá odjet po tom, co vyčistil jen půlku budek. A to je ten nejpravděpodobnější scénář. Z promotérské stránky je nejlepší, když po nějakým setu za tebou někdo přijde a povídá, že to nečekal / neznal a povedlo se to.

Jak se díváš na různý druhy protestů (někdy až hejtů), který se jednu dobu staly prakticky každoročním evergreenem? Bereš tyhle názorový střety jako “nutný zlo”, přišly ti veskrze nesmyslný pokud se to dá paušalizovat nebo v nich vidíš i něco pozitivního? Rušili jste třeba i zpětně nějakou potvrzenou kapelu na základě něčeho, co na ně následně vyplavalo na povrch?

Jednu dobu to skutečně bylo rok co rok a bralo to hodně energie. Rušili jsme kapely, ale jen v krajním případě. I loni se řešila jedna kapela, a byl to spíš nešťasný spor mezi dvěma k sobě vzájemně ne úplně upřímnýma lidma. Nakonec se musíš rozhodnout za koho se postavíš. Nejde o “nutný zlo”, je v pořádku, že lidi nejsou lhostejný. V některých případech šlo o čistý nedorozumění, v jiných byla kritika oprávněná. Často byla chyba na straně špatné komunikace. Někdy dáš kritikům za pravdu, ale třeba necítíš daný problém tak silně. A namísto rušení jde více o následnou komunikaci a debatu. Je to naprosto individuální.

V čem vám návštěvníci nejvíc házej klacky pod nohy? Je tady něco s čím na téhle úrovni bojujete (chování, odpadky, vstup na letištní plochu, atd.) nebo je situace víceméně harmonická poměrně k velikosti akce?

Hele, vždyť na festivalu v podstatě neexistuje represivní složka. To, jak my to nalajnujeme, je pořád hodně volné, festival do značné míry vytváří až sami návštěvníci. V naprosté většině případů stačí otevřená komunikace z naší strany.

Stíháš si festival v jeho průběhu taky trochu užít, nebo se to nese spíš v duchu stresu a neustálýho řešení čehokoliv?

Já si užívam těch asi deset dní co na tý louce strávím před a po. Je to stresující, ale taky docela komunitní záležitost. Ten samotný fest je někdy zvláštní krátká epizoda mezi stavěním a bouráním. Taky pak záleží rok od roku na tom, jak se podaří postavit tým. Po těch letech se hodně lidí obměňuje a pak třeba vypadne někdo, kdo se staral o jednu konkrétní věc posledních 10 let. Najednou tam není a ty se snažíš vymyslet, jak na to. Poslední léta jsou problémy se zásobováním vody, protože firma, co to léta řešila, je ve stádiu klinický smrti – pořád existuje, ale v podstatě nefunguje. A je najednou hrozný problém je nahradit, i když jsi třeba i ochotný zaplatit co si kdo řekne. Možná si na tom všem dost užívám to řešení čehokoliv.

Michale díky za rozhovor a ať se daří.

https://flufffest.net
https://www.facebook.com/flufffest/