Scalp / Aorta – split CD

Label: Brandeys City Records
Délka: 32:23

Tak jo, máme tady splitko dvou kapel spíš lokálního ražení, o to důležitější je dostat jejich jména „do světa“, ne? Jeho vydání doprovázelo české minitour se zastávkama v Hradci, Liberci, Praze, Plzni, Jablonci a Brandejse, tak možná jej někteří z vás už zaznamenali. Na první pohled zaujme pěkně provedenej digipack s kresbama v duchu kolonizace / bojů bílejch s indiánama, kterou má na svědomí Martin (aka MG Artwork) ze Scalp a zároveň tvůrce zinu Kazimír. Tohle si zaslouží pochvalu, fakt dobrá práce. Obě kapely jsou aktivní i v organizování koncertů (nejen) ve svejch městech a okolí a vzhledem k názvu labelu je jasný, že se vlastně jedná o DIY release.

Hopsa hejsa do Brandejsa, první nastupuje Aorta se svou trojicí válů. Jako název to můžeme chápat třeba ve smyslu, že je to něco co vám rozproudí krev po těle (my) nebo je zdrojem životního fungování (kapela). Za mikrofonem stojí současný bubeník Scalp, takže v tomhle bodě se nám obě kapely propojujou i personálně. Zbytek osazenstva můžete znát z fungování v kapelách jako Recyklace, DNK, Colymbosathon Ecplecticos nebo P.M.H. Basák jel navíc malej label Mente Captus (web), nevim jestli je pořád aktivní nebo ne … Sami sebe označují jako heartcore punk, pod čimž jsem si předem moc nevěděl co představit, ale už po prvním poslechu to vyloudí úsměv na tváři, jak dobře to sedí, haha. Celý to odpichuje filmový intro (oldschool, ale nemám nic proti), škoda že v týhle ostrý verzi už je jeho dabovaná verze, originál v demáči byl ještě v angličtině a já se při přemejšlení, z čeho todle sakra znám, celkem pobavil (prozrazovat nebudu), nicméně chápu, co kapelu vedlo k tomu, hodit sem českej dabing – sdělení. Rychlej hardcore punk se zpěvem, na kterej je potřeba si zvyknout. Aspoň v mym případě. Ze začátku mě přišel takovej utrápenej, osobně bych uvítal něco hrubějšího a nasranějšího, ale proti gustu … Aspoň to Aortu charakterizuje a vždycky jí podle toho poznáte.

Jdeme na sever Čech. Sestavu Scalp tvoří zpěvák z Jablonce (ex-Anonymita, zin Kazimír), basák z Iron Brodu (zároveň Východ z nouze, Pissfits), kytarista z Liberce (ex-Kohout plaší smrt) a bubeník z Brandýsa nad Labem (Aorta). Pokud vím, jedná se o první oficiální nahrávku Scalp po nějakých 6 letech, pravda je, že jejich vývoj pořád brzdily trable s bubeníkama. Scalp předhazujou dvojnásobek válů, škoda že maj trochu zastřenější zvuk, přidat na vejškách by neškodilo. Opět rychlej (hardcore) punk, tentokrát trochu tvrdšího zrna než v případě kolegů ze splitu. Vybavuju si, jak ke mě před pár lety na koncertě ve Vopici přišel zpěvák A-Brigade a řiká, že ten kytarista je vážně dobrej. Je, ale protože na koncertě to vnímám vždycky jako celek, až na týhle nahrávce oceňuju jeho přínos naplno. Síla kytary tady fakt vládne, chytlavý kytarový riffy a linky tomu dávaj hrozně moc. Nejlepší vály jsou „Como un perro“ (videoklip zde) a „Hráz“ a ani Scalp nezůstal pozadu co se týče filmovýho intra (v tomto případě spíš outra). Tipuju Larry Flynta, ale jistej si nejsem, viděl jsem to tak před 12 lety. Zmínit musim i Martinovy (kterej celou tu káru pořád táhne dopředu a všechno co dělá, dělá s takovou neutuchající energií, kterou by mu řada z nás mohla závidět) texty (v češtině). Ty jsou někdy abstraktnější a v osobnější rovině, většinou ale střílej přímo do černýho. Nebo do rudýho jako v případě „Rudých dobytčáků“, věnovaných obětem bolševických koncentračních táborů a vlastně mířený proti totalitě obecně. V bookletu je ke každému textu i obsáhlejší komentář, což oceňuju jako vždycky.

Jestli chceš podpořit „menší“ kapely nebo si rozšířit obzory, tady je další tip. Vyšlo v nákladu 300 kusů.

1. Aorta - Intro 01:29

2. Aorta - Splň si svůj sen 03:45