Blood Or Whiskey – Cashed Out On Culture

Rok vydání: 2005
Label: Punkcore
Délka: 43:27

Blood Or Whiskey přešli pod Punkcore docela nedávno a todle je jejich první album na tomto labelu (předtim vydali 2 alba – s/t v roce 1999 a „No Time To Explain“ v roce 2002). A hned posouvaj Punkcore do trochu širších vod, ve kterejch ale ani label ani kapela rozhodně neutone. Snad by ani nebylo možný muziku Blood Or Whiskey nepřirovnávat k jejich známějšímu bratříčkovi Flogging Molly, kterej ale hraje přece jen o něco punkovějc, resp. Blood Or Whiskey nejsou až tak rychlý (až na vyjímky, jakou je třeba song „A Holy Trinity“). A možná nemaj tolik melodický refrény, jinak se to ale určitě nachází ve stejný škatulce. A s tim ruku v ruce kráčej (nebo to spíš přímo tvořej) zde používaný nástroje – celkem šestičlenná sestava totiž používá píšťaly, perkuse, trubky, harmoniku a zejména pak v každym songu jasně slyšitelný banjo (dokonce bych se i vsadil, že jsem tam slyšel housle, ale nikde jsem o nich zmínku nenašel). Ovlivněnej právě sympatiema k Flogging Molly, jsem si při prvním poslechu tohodle alba řikal, že je to průměr, kterej asi brzo zapadne v poličce mezi ostatníma nepříliš hranejma CDs, ale poslech druhej už zněl úplně jinak – vono to neni vůbec špatný! A naopak s každym dalšim poslechem se to zdá lepší a lepší! Jen jsem se do toho musel dostat, páč přece jenom valim trochu jinej druh kapel a od Punkcore by člověk taky něco takovýho moc nečekal. Jak už jste nejspíš z předchozích řádků správně pochopili, Blood Or Whiskey kombinujou irskou muziku a punkrock a při jejich poslechu těžko někoho překvapí, že pocházej z Dublinu (o kterym mimochodem zpívaj ve válu „Shattered Dreams“). Na albu najdete celkem 14 fláků, z toho dvě instrumentálky v podobě „Requiem For A King“ a „The Black Cross Of Crumlin“, a jestli máte fakt dobrý uši (nebo si to najdete v bookletu jako já), uslyšíte v jednom songu zpívat i Cait O´Riorden z The Pogues.

Právě booklet nemůže zůstat bez povšimnutí, u Punkcore už je to sice železná košile, ale i tak … booklet je prostě nádhernej a už jen kvůli němu (nebo právě proto) by byla škoda nemít todle CD jako origoš, tim jak je provedenej dokonale zapadá ke středověkýmu nádechu, kterej na vás při poslechu některejch pasáží určitě dejchne. Na jeho předposlední stránce si můžete i přečíst o jistym Jamesi Borekovi, kterej hrál s Blood Or Whiskey do října 2003, a kterej si momentálně odkrucuje trest v blundestonský věznici v Anglii. Kapela tímto žádá svý fans, aby poslali ňákej ten ´podporující´ dopis, literaturu, atd. a pomohli mu tak snáz se přes to přenýst (bohužel už se zde však nedočtete, za co to odnětí svobody nafasoval, což je podle mýho dost podstatná informace). Co se textů týče, nečekejte žádný politický poselství (snad kromě vyjímek jako je závěrečná „They Say No“), tadle muzika je spíš o uvolnění, a proto ani melodie nejsou žádný agresivní či negativistický. Každopádně je to příjemná změna, je to fakt dobrý (a naživo to musí bejt kua šupa, to vás musí díky těm nástrojům a atmosféře vrhnout do totálně jinýho rozpoložení – navíc vidět pankáče s bodlinovym čírem, hrajícího na akordeon, to se taky každej den nepoštěstí 😉 a o fanoušky Blood Or Whiskey rozhodně nebudou mít nouzi.

1. No Answers

2. Doors Of Hope

3. Stuck Together