Gride – Horizont událostí

Rok vydání: 2008
Label: Insane Society
Délka: 21:40

Ufff, tak tohle je teda něco… Znáte ten pocit, když vylezete z vody, máte zastřeno a musíte vyklepat vodu z uší? Tak něco na ten způsob vás čeká po poslechu novejch Gride, akorát si nejsem jistej, co z těch uší budete klepat… možná zbytky rozdrolenejch bubínků. „O tomhle se špatně píše, tohle se musí slyšet“ – s tímhle tvrzením nezbejvá než absolutně souhlasit. V reálnym světě, kde fungujou fyzikální zákony, mě zkrátka nenapadá vhodný přirovnání k tomu, co se na tomhle albu odehrává.

Gride jdou bez nadsázky označit za českou žijící legendu a je to rozhodně jedna z nejenergičtějších kapel, co jsou u nás ke slyšení. Přestože hrajou někdy od roku 1996, připadá mi jakoby tady byli odjakživa. Jejich nová deska je zas trochu jinde než předchozí věci, ale tím jestli vám bude tahle esence chutnat, si musíte projít každej sám, protože v jejich případě je hodně složitý oříšek rozlousknout jen tak dvěma prsty. Rád bych se v tomhle případě vyhnul veškerým přirovnáním k jinejm kapelám – za prvý jich v tom slyšim spoustu a za druhý to jako celek nezní ani jako jedna z nich, takže by to bylo akorát zavádějící, neřkuli matoucí. Tak jako tak, „Horizont událostí“ je palba jako prase. Tohle je zběsilost v srdci. Z pochystanejch 23 kousků se sem dostalo 15 ultrarychlejch fast-thrashcore rozbušek, ty zbylý pak můžeme očekávat na různých kompilacích, splitkách atp. To co se během poslechu dere z repráků občas člověk fakt nechápe, je to absolutní spoušť, ovšem pečlivě naplánovaná a promyšlená do posledního detajlu. Na nějaký pravidla sloka-refrén-sloka-refrén rovnou zapomeň, tady fungujou úplně jiný „pravidla“, byť se na první dojem může zdát, že zde žádná nejsou. Některý pasáže se ti nesmazatelně vrejou pod kůži (Někdo tu byl, 38° ve stínu, Na jatka už nastoupila další směna), jiný zas hoděj odkazy na jiný velikány v oboru (začátek šestýho válu je totální pocta Municipal Waste). V muzice Gride je punk, je v ní hardcore, je v ní metal, je v ní grind, je v tom myšlenka i poezie, je v tom nasranost, smutek i zmar. Nečekej extrémní tvrdost, ale počítej s extrémní rychlostí. Jasně, je trochu těžší se v některých skladbách zorientovat (a to samé platí i o textech), nicméně! Když si s tím dáte trochu „práce“ (a vy si jí určitě zcela dobrovolně a ochotně dáte) a proniknete do toho, výsledek se dostaví a o to větší zážitek to pak je, to vám garantuju. České texty jsou podle zvyku mistrnou prací svatého otce Inyho, kterej je servíruje (na daný styl) maximálně originálním způsobem a to je v dnešní době dost vzácnost. Psát o hráčských kvalitách ostatních členů ani nemá smysl (ale stejně, ty bicí !!!, ty vole…).

No, slyšel jsem v poslední době hodně nátěrů, ale tohle… to naprostou většinu z nich předstihuje o pět koňských délek a směje se jim z uctivé dálky do xichtu. „Horizont událostí“ je přesně ten typ alba, u kterýho si často nebudete jistý, budete na pochybách, budete se jej snažit snadno pochopit a lehce do něj proniknout, vědět přesně která bije … ale nejen to vás bude pořád nutit pouštět si jej znovu a znovu dokola a dokola. Bude to hlavně jeho vábivá síla, kouzlo, který je těžký popsat slovy. Bravo. Je to zkrátka Skřípot. A mimochodem, zmínil jsem už, že se nahrávalo ve studiu v Bzenci? ;)))

K dostání jak digipack CD verze, LP verze a limitovaná edice na barevném vinylu se 7″EP jako bonusem navrch. Všechno seženeš u Insane Society.

01. Pod povrchem 01:42

02. Kolik višní tolik třešní 00:36