Trauma 84 – Pachuť šílenosti (by Štelca)

Label: kooperace
Délka: 11:11
Autor: štelca

K sedmipalci Trauma 84 jsem přistupoval s otazníky v očích a očekáváním v srdci. Velká neznámá k řešení, což se mi dlouho nestalo. Jedinou indicií bylo Brno a tam, jak známo, se dá čekat všelicos, jenom ne uhlazený melodie aspirantů do pořadu Drive.

Soudit se dalo i podle obalu, ale verdikt jsem nechtěl vyřknout. Jen se potvrdilo, co jsem očekával. Překvapením byla hned od začátku vyšší míra melodičnosti, která ucho navnadí na svezení na vlnce, aby ho potom dorubalo jako psa krátkou sypačkou. Celejch deset minut (perfektní stopáž) se nese v duchu starýho dobrýho raw punku s nezbytnym metalovym šmejrem. Zápasim se škatulkou metal-punk celej život, ale když ho přelepim štítkem hardcore/crust, rázem mi přestává vadit. Až na pár výjimek… A právě proto mi vítr přináší do pokoje závany skandinávskýho vzduchu a nahlídnutí do funkčně-jednoduchýho obalu potvrzuje, že je všechno v rámci žánru v pořádku. Pokud se najde někdo, kdo mi napíše, co mi připomíná riff v písni “Nepriateľ všetkého”, má u mě pětku. A další pětku dávám do placu, že v refrénu úvodní písně zpívá Šoty.

Při bližším ohledání obalu zjišťuju, že nahrávka se namastila ve studiu Davos a další dílek zapadá do celkový mozaiky. Fakt, že zpívá holka, zjišťuju asi po měsíci od vyzvednutí zásilky ze schránky. Co oceňuju je fakt, že v záplavě desítek dalších kapel tohohle hnilobnýho ranku tahle deska neni vůbec blbá. Baví mě celá, což je možno přičíst stopáži, ale to neni podstatný. Z Brna se díky koncertům, co zdejší kolektivy pořádají, stává centrum a nezbejvá než držet pěsti. V zázemí má totiž kapely, co se s tim moc neserou a víc než promo fotky je zajímá primitivní, ale upřímná hardcore řežba s tahem na bránu a celkem jasně vyprofilovanym pozadím. Mám pocit, že od druhý poloviny osmedsátejch let, se to tam dělá pořád stejně dobře.

“…každý z nás do toho soukolí může hodit hasák. Ne doslova, samozřejmě – jen málo lidí má vlastní hasák. Ostatní se musí spolehnout na holé ruce.”
ZINN, Howard. Bomba. Olomouc: Broken Books,2013. s. 90. ISBN 978-80-905309-0-4

Jen na okraj… Po Trauma 84 nejspíš přijdou na gramofon Brünner Todesmarch, Kunta Kinte, Mečem naplocho, Demarche, RV-4, Průmyslová smrt a ze zahraničních hostů Short Fuse. Já myslim, že je to v pohodě.

01. Všechno jednou skončí

02. Pachuť šílenosti

03. Nepriateľ všetkého