Gattaca / Axidance – split LP

Label: kooperace labelů
Délka: 40:07

Už se vám někdy stalo, že jste se hrozně těšili na rande s vaší vysněnou slečnou (chlapcem) a ta tam pak dovedla i svojí kámošku (kámoše), která vám ve finále učarovala ještě víc, až jste z toho byli slušně v rozpacích? No, mě se to taky nestalo, ale tak nějak se mi to přihodilo u tohodle splitka. Tím pádem už chápu proč se tak různěj názory na to, která strana „má navrch“. Ostatně, tohle naštěstí není o nějakym souboji o vítěznej věnec a tak vám už z předchozích řádků asi bude jasný, že jediným možným vítězem budou majitelé tohodle asfaltu.

Strana Axidance. S touhle kapelou z Ruska přicházím do kontaktu prvně a hned mi vytírá zrak. A ušní maz. Temnota jako prase a drtivá síla. Metal. D-beat. Crust. Hardcore. Grind. Black. To všechno budete mít. V ponurejch výjevech. A „narušený“ epickejma vybrnkávačkama. Brutalita, která kolem vás jen tak neproletí, na to vemte jed (nebrat doslova, páč věřim, že některý lidi by si při poslechu tohodle mohli chtít ustřelit palici). Rychlý i pomalý pasáže, utahaný a valivý části se střídaj s pekelnejma sypačkama a rubanicema … je to dostatečně dlouhý na to všechno stihnout. Divil jsem se, že první vál má dokonce 10 minut, uteče jako voda a to znamená jediný – baví to. Ostatní opusy jsou o něco kratší. Ten mix ale tak nějak přirozeně drží pohromadě (nejspíš to bahno …) a výsledek je skvělej. Jednotnej a ucelenej. Ostatně Axidance svou stranu pojali jako jeden celek (nazvaný „Aeon“), rozdělený do čtyř kapitol. A tady je vhodná doba citovat samotnou kapelu: „Aeon je dlouhá píseň, která v sobě nese všechny naše pocity. Zahrnuje naší práci za poslední roky, sjednocuje všechny naše myšlenky a pohledy do jednoho celku, ekologické problémy, práva zvířat, rasové předsudky, otroctví. To vše podává obraz o Aeon. Je to poslední krok první epochy Axidance. Konec cesty, kterou jsme stavěli. Nyní je čas stavět mosty…“ Hezky řečeno. Slogany prodávaj. Když zapátrám po historii Axidance, zjišťuju, že fungujou někdy od listopadu 2007 a první nahrávka jim vyšla v roce 2008. Výtěžek z ní byl věnován na pomoc obětem války v Jižní Osetii. Ještě bych chtěl zmínit, že na nahrávání matroše pro tenhle split se do sestavy opět vrátila zpěvačka Anastasia, takže zpět k žensko-mužskýmu zpěvu, byť je občas skoro problém rozlišit, kterej z nich je ten ženskej, heh.

Otáčíme, Gattaca. Tenhle spolek už u nás netřeba nějak představovat, znáte, víte. Snad jen ještě můžu říct, že mi ani nevadí, že se Lakmé, Nidal a Dakhma rozpadly a daly tím tak vzniknout nečemu (v mých očích) mnohem většímu. Gattace ten naléhavej, intenzivní a emocionální hardcore crust žeru i s navijákem. Je to prostě strašně autentický. Oproti nedávnému splitku s Flowers For Whores (když jsme u toho, obě kapely jsou ve vydávání splitek dost zběhlý, Gattaca to rozjela ještě s Abstinentia nebo mexickejma Clamant, Axidance např. s E123 / Ground Zero, Catastrofe, Rivers Run Dry / Doomsday / Abyssal nebo Заводь z Ukrajiny, jehož výtěžek pro změnu putoval na Anarchist Black Cross) … ale zpátky k věci .. oproti splitku s FFW předhazuje Gotťáka dokonce dva vály! (nenechte se zmást tracklistem, jsou to intra) s už ne tak vrejvavou melodií, nicméně atmosféra, kterou vytvářej (hlavně) ty kytarový linky, je opět velice silná. V některejch pasážích první skladby mě sice napadá rouhavá obava, aby se Gattaca jednoho dne nestala parodií sebe sama, ale při druhym válu už mě zase vmanipulovali přesně tam, kde mě chtěli mít. Těšim se na další „rande“ a budu ho netrpělivě vyhlížet. Jo a ještě rada nad zlato: jestli na vás po poslechu Axidance nebude mít Gattaca patřičnej efekt (což může bejt způsobený třeba silou zvuku), doporučuju pouštět kapely v opačnym pořadí, u mě to zabralo na stopéro.

Za spolupráce několika labelů (Music For Liberation, ABC Records, Wake The Dead, Pure Heart, Rapidas Grabaciones, ad.) vyšlo 500 ks s ručně tištěným obalem, ale k mání je splitko snad i na kazetách a CDs. V bookletu najdete texty v češtině, ruštině a angličtině. Pro fanouše temného crust hardcore / metalu moc povedenej split. Tohle s váma zamává, gájs.

1. Axidance - Aeon I: The Great Enemy 09:52

2. Axidance - Aeon II: - Fury And Weakness 04:42

3. Axidance - Aeon III: - The Old Spirit of War 06:36