Exit-Stance – While Backs Are Turned

Papagáj otvírá další historické okénko, které může jednoho zavalit sprškou nostalgie a druhému zase trochu rozšířit mezery ve vzdělávání. Pokud jste se ale někdy otřeli o britský anarcho-punk, nejspíš už větříte, že tohle bude celkem zajímavá záležitost.

Vezměme to tedy hezky od začátku. Exit-Stance vznikli v roce 1982 na troskách punkové kapely Fuck Authority a jejich název odkazuje na existencionalismus (někdy se objevovali jako Existance). Do širšího povědomí se dostali i díky přátelským vazbám se známějšími Conflict, kteří je nejen obsadili na kompilaci „Who? What? Why? When? Where“, ale vydávali jim desky a párkrát s nimi vyrazili na turné. Koneckonců, když si E-S poslechnete, asi nebudete úplně překvapeni, že k sobě tyhle kapely měly celkem blízko. Právě u Mortarhate vyšlo v roce 1986 i jejich jediné album „While Backs are Turned“, po jehož vydání se kapela kvůli narušeným vztahům zapříčiněným vyčerpávajícím koncertováním za dost akčních podmínek rozpadla. Popravdě věřím tomu, že kdyby to takhle záhy nezabalili, měli potenciál mít dneska známější jméno. Když už jsem zmínil ten anarcho-punk, je na místě dodat, že frontman Sean toto označení zrovna nemiloval a prosazoval názor, že čirý anarchismus nemůže nikdy fungovat, narozdíl od anarcho-syndikalismu. Vzorem mu byla Barcelona 1936 a CNT.

Tohle LP vlastně obsahuje většinu z CD verze vydané u Mortarhate v roce 2004, tedy až na pár demo verzí, které ale nejspíš nebudou nikterak zásadní. Konkrétně je to tedy zmiňované mini-album (1986), první EP „Crime Against Humanity“ (1984) a šestice raritních skladeb z demáčů z roku 1983. Z nich se některé jako např. „I Have No Gun“ nebo „In the Name of Science“ (přejmenovaná na „They Kill Dogs“) probojovaly i na první stranu. Vyskytuje se zde i úspěšná „Ballykelly Disco“, stojící z velké části na vytrvalém a výrazném rytmu baskytary, což se objevuje i v motivech některých dalších songů. Její název odkazuje na severoirské město Ballykelly, kde v prosinci 1982 nastražené bomba ze strany IRA na diskotéce zabila 17 lidí. Text zachycuje frustraci nad náboženskou a politickou situací v Severním Irsku a nesouhlas se zabíjením civilního obyvatelstva. Kapela se dál v textech zabývala tématy jako imperialismus, náboženství, mocenství a válčení, celkově v nich ale dominuje zaměření na práva zvířat, výrazná kritika chování člověka vůči nim a volání po jeho změně.

Typické britské červené cihly, od kterých se krůpěje deště odráží do světa utahujících se opasků a svírajících se smyček ze strany konzervativistů vedených Železnou lejdy, a zlotřilé a bestiální chování člověka vůči němým tvorům – přesně tyhle vize mi nabíhaj při poslechu pasáží jako je znepokojivá mezihra v post-punkovější „Christian Militia“. Právě ona potemnělá a zlověstnější atmosféra je to co vás tady udeří přes nosánek, což je podpořené i nasranou artikulací zpěváka a vůbec celkovým projevem kapely (plus nezbytně texty). Nikterak přitom nevadí, že svůj punk hrnou ve středním tempu, naopak o to důsledněji postupují. „Jejich pronikavý dopad spočívá v brutální statické síle, místo aby předstírali rychlost a technickou dovednost“, napsal o nich Ian Glasper.

U kapel tohoto ražení asi nelze tak úplně předpokládat, že si s nimi po prvním druhém poslechu budete hned dávat songy společně, vztah s kapelou jako jsou Exit-Stance je třeba budovat víc postupně a menšími krůčky, ale pak se vám klidně může stát, že skladby, kterém vám dříve přišly tak nějak tuctové, začnete časem zbožňovat. Přestože je druhá strana až na vyjímky přeci jen o něco slabší než ta první, její přítomnost je rozhodně vítaná, pomáhá dotvořit obraz o kapele a veskrze kompletuje jakýsi archivní dokument, který pak i z hlediska výpovědní a historické hodnoty ve vaší sbírce vinylů určitě nezaujme nějaké bezvýznamné místo. Papagájovi palec nahoru za odvahu vydávat v našich podmínkách i desky jako je právě tahle.

PS: nedávno kapele vyšlo 12″/CD s názvem „Saying Nothing (But Speaking My Mind)“, obsahující několik skladeb, které byly napsané před 31 lety. Na youtube můžete mrknout na videoklip k té s názvem „1916“.

1. The Voiceless Now Have a Voice

Pt. 1

2. Slaughterhouse