Fear of Extinction – … And They Still Suffer

Délka: 21:21
Autor: bukanýr

Jestli už máte po krk toho trapně slunečnýho léta a pomalu vám z toho kudrnatěj lokny, trička začínaj získávat pestrobarevnej nádech a cítíte podezřelý zalíbení ve vůni květin, je ta pravá chvíle hodit se zas do normálu, k čemuž jsou nový FOE vhodným zprostředkovatelem. Válka, hroby, křik nevinných, zničená planeta a tak.

Protože obzvlášť na tomhle webu je víc než zbytečný popisovat co jsou FOE zač a co hrajou (na britsko-švédskou školu odkazující špinavá d-beat hardcore bruska, blablabla, řídící se hlavně heslem „Zahraj Doom, zasaď ström“), bylo spíš zajímavý sledovat, jak se FOE po všech těch EPs a splitkách s tím svým nemilosrdným kolovrátkem poperou s (první) dlouhohrající deskou. Věrni tradici ani zde nehrajou ve stejný sestavě jako na tý předchozí, na basu už totiž brumlá Karlos (ex-Climax, Sanitär, BSOD, Kaar), jinak pokud vím zůstalo všechno při starym. Tak jo, 44rpm a desku odpaluje parádní úvod a skvělej riff (víc takovejch vyhrávek!), linoucí se napříč celým songem, určujícím zároveň název celý desky. Má to fakt libovej čistej zvuk, o kterej se postaral vyškovskej Davos. Patřičně hutnej a čitelnej. Jinak pořád ten zběsilej, vztekem překypující kolovrátek, tepající rytmika, a Chosé to za bicíma řeže snad šílenějším tempem než kdy dřív. Uff. Zmiňovanej titulní song patří rozhodně k těm nejsilnějším, a nabízí se, že ho v tomto doprovázej zrovna „Wargraves“ a „Arise“, který zároveň tvořej trojici ukázek na bandcampu. Pravdou je, že tyhle tři ochutnávky řeknou naprosto všechno. Tempo se zpomalí jen vyjímečně (tuším třikrát za celou desku), ale fakt spíš symbolicky, takže fajnšmekři si přijdou rozhodně na svý. Non-stop hrozba pěstičkou a kejvání hlavičkou. Nemůžu vyloučit, že v celku možná objevíte nějaký hlušší místo, celková minutáž ale není extra objemná a FOE do vás nasolej tolik energie, že to ve výsledku dopadlo víc než dobře. Texty jsou natolik minimalistický (taky na co to lámat přes koleno, když osvědčený postup spolehlivě funguje), že nebyl potřeba ani žádnej vnitřňák, prostě se vešly na zadní stranu.

Když jsme u toho, artwork tvoří „klasická“ koláž – děti se zbraněma, oběšenci, plynový masky, atd. – ale zařekl jsem se, že se napočtvrtý konečně vyhnu tomu slovu na pět, takže ne, nezazní tady. Zároveň vlastně tahle nahrávka zafungovala jako takový příjemný, milý dárek, že, protože se jedná o jubilejní stý titul na Phobia Records. Kapela si nemůže přát nic lepšího, než mít ve svym středu někoho kdo má label, haha, ačkoliv FOE by si svojí stájičku našli i bez toho. Nebo spíš ona je.

1. ... And They Still Suffer

2. Scorched Earth

3. Society of Violence