Pray For Death / V rukou osudu – split LP

Label: ?
Autor: Martin Suicide

Split LP jsou jedním z mých oblíbených nosičů. Jak říkávám, je to jako dostat dvě desky za cenu jedné, a mnohdy dík nim člověk objeví nová zajímavá jména. Jejich nectností je, že člověk vlastně nikdy neví, co je strana první a co druhá, tedy pokud se nebudete řídit čísly označujícími matrici, z níž to samozřejmě je zřejmé vždy. Nejinak je tomu i zde a já si jako první stranu vybral tu, na níž své songy servírují Pray For Death, pocházející dle webových informací z Kutné Hory, dík čemuž se mohou do nekonečna nechávat inspirovat historickým kouzlem určitých částí tohoto města.

Poté co jehla vjela do drážek, se na mě z reproduktorů snesla velice dobře nahraná sprška metalových rifů s pekelně skřetovským, ječivým zpěvem. Je to v podstatě velice dobře šlapající primitivní metal, nasmrádlý punkem i bluesovým sludgem a to slovo „primitivní“ není ani v nejmenším pejorativní, naopak ho sděluji jako kompliment, neb neznám nic, co by živelnost rocku ničilo víc, než pokusy o hudební sofistikovanost a komplikovanost za každou cenu. O punkových kořenech hovoří i povedená převzatina songu od místních Dread 101. Zpěv má přesně to zabarvení, které patřilo k podzemním metalovým nahrávkám, snažícím se vytvořit náladu „gřřřřřzz, to jsem ale zlej, zlej, strašně zlej“, jenž mi vždy vyluzoval úsměv na tváři, ale zároveň mi do této hudby zapadá a tak nějak k ní patří. Pomalejší metalové kompozice se prolínají s více hardcore punkem načichlými songy v rychlejších tempech, aby vše vyvrcholilo povedenou písní Součást plánu, se slušně bluesovou harmonikou a stonerovým tempem. Bezchybná tečka na konec strany.

Strana druhá patří kapele V Rukou Osudu, což pro mě byla velká neznámá, ale to byl případ i jejich kolegů. Na webu se o kapele píše jako o Doom/Sludge záležitosti a ano, je to sludge, roztahaný, super pomalý, se záhrobním mručením vokálu. Kytarové nápady mají něco do sebe, třeba nosný motiv songu Zpověď je super, ale jako celek ke mně tihle pánové nikterak zásadně nepromlouvají. Možná by mně tahle nahrávka oslovovala jinak někdy v půli devadesátých let, ale i tehdy jsem v daném ranku preferoval kapely stavějící na o poznání více rockovém groove a normálním zpěvu. V Rukou Osudu mají hudebně mnohem blíže ke Grief či Corrupted než k 16 či EyeHateGod. Pokud tedy na rozdíl ode mě preferujete právě ty první dvě kapely, tady by mohlo být pro vás to pravé, neb tihle kluci či pánové mají daný styl zmáknutý se vším, co k němu patří a po pravdě baví mě o poznání více než mnoho zámořského sludge.

U mě tady vítězí Pray For Death, ale to je asi věcí osobního vkusu a možná i momentálního osobního rozpoložení, neb obě kapely to, co hrají, hrají z mého pohledu víc než dobře.

1. Pray For Death - Delirium

2. Pray For Death - Nenávidím tvůj druh