Putrefaction – Blood Cult

Délka: 28:54

Trochu jsem se divil, že jde Mírek v dnešní době do vydání debutový desky u nás prakticky neznámý kapele, ve které nejen že nehraje Skitsylen (světě div se), ale dokonce ani není ze Švédska! Byť za spolupráce s dalšíma dvěma labelama z Irska (Distro-y Records, Underground Movement) a jedním z Francie (Rat Bone). Přece jen víme, jak se tady dneska „malý jména“ prodávaj…

O existenci Putrefaction vím prakticky jen díky tomu, že byli jednou ze zahajovacích kapel na Shittown Festivalu v Kodani v roce 2007, byť si jejich set pamatuju jen dost zastřeně. Mimochodem, ten samý rok vydali i demáč „Destroyers“. Pak už jsem o nich snad neslyšel, až do doby, kdy Phobia Records avízoval chystané LP. Jestli mám správný informace, byl ten dánskej jeden ze dvou (!!!) koncertů, který Putrefaction odehráli mimo zelenej ostrov (Skotsko nepočítám), ten druhej se konal v Holandsku. Celkem zajímavý, vezmu-li v potaz, kapely jakejch kvalit často brázděj Evropu skoro po pár zkouškách. Nicméně jsem pevně přesvědčenej, že tohle LP jim otevře dveře i do dalších koutů starýho kontinentu.

Putrefaction pocházej z Dublinu a jejich název v překladu znamená Hniloba (zadejte si to do googlu a vyjede vám zajímavá galerie obrázků). Vzhledem k muzice, jakou pánové valej, je to ale dost příznačný jméno. Temnej, valivej, ale energickej death crust / stenchcore skandinávský školy. Zlověstnej, dunivej a hutnej. Profane Existence je dokonce označil za srážku Hellshock se Sepulturou. Kapela se ostatně nijak netají svými dalšími vlivy, které jsou znatelné dodnes. Od temnýho švédskýho d-beatu (Bombanfall, Discard), přes japonské mistry Bastard až ke švédskýmu death metalu (Nihilist, Carnage). Nadšenci do post-apokalyptický atmošky si můžou přisadit další bod k dobru, označení „Mad Max crust“ láká už z dálky. Koneckonců záběry z týhle kultovní triologie se dostaly i do videoklipu k válu „Dead Streets“ (zde), mezi náma asi nejklidnějšího válu z celý desky, a že tam seděj jak prdel na hrnec. Ruku v ruce s ponurou atmosférou jdou i texty, ostatně současná ekonomická situace v Irsku temný náladě vyloženě nahrává. Texty se tedy zaměřují na válečné konflikty, za kterými stojí hlavně zájmy soukromých firem, drogovou situaci v Dublinu, nebo poukazují na paralely mezi „organizovaným náboženstvím“ a „organizovanou ekonomikou“ v tom, že obě vedou k podmanění lidí a duševnímu otroctví. Druhej vál „Mouth of the Furnace“ zase pojednává o vzpouře ve vyhlazovacím táboře Treblinka, kde se podařilo uprchnout zhruba třetině vězňů (jediný další úspěšný organizovaný povstání proběhlo v Sobiboru). Některé se tedy věnují primárně situaci v Irsku (např. vraždy spáchané tamní katolickou církví), jiné to berou víc globálně. Ke zvuku snad jen tolik, že se sice nahrávalo ve studiu The Hive ve Wicklow (což je příjemný pobřežní městečko kousek od Dublinu), ale pak to stejně šlo do Enormous Door Recordings, kde úřaduje pan Jack Control, takže asi tak.

Scéna v Dublinu a Irsku obecně logicky není zas tak rozsáhlá, takže není velkým překvapením, že Erik působil také v Easpa Measa (jestli se vám po nich stejská, vězte že se chystá ještě jedna finální nahrávka). Další kapely, kterými pak kluci z Putrefaction prošli, můžete zároveň brát jako další tipy, takže: Contort (noise punk alá Confuse / Gloom), Rats Blood (hc punk alá Disarm / Totalitär), Complan (80´s hardcore alá 7 Seconds), SODB (že prej black metal pro punx), Fag Enablerz Germsey (80´s hardcore) nebo Nacho´s Modern Life (melodickej punkrock alá Dillinger 4).

Příjemný překvápko, jestli máte rádi temnej metalovej d-beat crust, berte to, má to koule!

1. Scourge 04:01

2. Mouth of the Furnace 02:38