Radegast – Demos 86/89
Havířov. Kryštof, David Pastrňák, Radegast. Recenze na Kryštof se chopí Mirek, Pasta má aktuálně o bod míň než kolik je na týhle desce tracků, takže z této trojice volím Radegast. Tedy kapelu, nikoliv tamní pivovar. Ostatně Papagáj jim nedávno vydal na vinylu dva jejich demáče z druhé poloviny 80. let. Pokud jste spíš větřili re-edici jejich jediného LP z roku 1992, není žádný důvod mít Vlajku napůl žerdi. Není to totiž žádná Bezvýchodná situace, takže pryč s Pubertální depresí ať už jsi Vyvrhel z Prahy nebo Bejrútu, tenhle Budíček je zdařilej Nálet, kde si každej najde svůj Favorit. A Práce? Něco není v pořádku? Pověz žes tam nebyl!
Mám za to, že u nahrávek tohoto typu nelze opominout tehdejší dobu, místo, kontext, které zákonitě musely každého znatelně ovlivnit. Začít můžeme hned u názvu města, který nejlépe vystihoval jeho hornický charakter (další finálové návrhy ve vyhlášené soutěži byly Šachtín a Cingrov). Přimyslíme si všudypřítomný totalitní režim a toporné sídlištní komplexy budované právě pro horníky a hutníky, kde je nepřekvapivě nejrozšířenější volnočasovou kratochvílí vychlastávání po začouzených hospodách a chlemtání Radegastu ve společnosti horníků s obličejem začerněným od sazí (jak se uvádí ve vnitřňáku). Nuda, beznaděj, frustrace v tomto bezútěšném prostředí bez jakékoliv perspektivy jsou pak pro socialistickou mládež vhodným prostředím pro vznik násilnických part, čichání ředidla nebo přidání se k undergroundu potažmo založení hlučné kapely. Vzniká Radegast.
Rád bych na tomto místě hodil nějakou nostalgickou vzpomínku na to, jak mě tahle kapela s nálepkou prvního československého hardcore vystřelila z Prestyží (Prestige se skloňujou fakt blbě), protože „takhle rychlou kapelu jsem do té doby neslyšel“, což by pro někoho odkojeného na Visáčích a ZNC bylo poměrně logické, ale moje osobní setkání s nimi bylo daleko prozaičtější. Přišlo totiž někdy později, vlastně mnohem později než by se slušelo a patřilo, což poměrně výstižně vykresluje tehdejší status či věhlas kapely mezi dalšími jmény té doby. Radegast jsem totiž vždy vnímal jako kapelu neprávem poněkud v ústraní, přestože (nebo protože?) v té době to musel být díky jejich nezvykle extrémnímu pojetí naprostý úkaz, pochopitelně v tom nejlepším slova smyslu.
Jak už bylo řečeno, LP obsahuje dva demáče. Řekněme si otevřeně, že i pokud se pokusíte na gramci pohrát s nastavením zvuku, nic extra z toho nevykřesáte, protože zvuk je prostě bída. Takže pokud u remasterů obvykle voláte po mizející autenticitě, nechte si chutnat. Ostatně na mizerný zvuk jsme zvyklí i z „Otrávené generace“ (alba, které plně vystihlo výše uvedené už svým názvem) a v podobné zvukové kvalitě kdysi kolovala asi většina kazet z domácím punkem, ale i tak jsme za ně byli totálně vděční. Na demu z roku 1986 ještě zpívá i v té době cca 17-letá Dana Kalousová, která působila v první ustálenější sestavě z roku 1984, kdy Radegast začal koncertovat – nahrávka mapuje rané období kapely. I přes zmíněný zvuk je zřetelná údernost a zabijácká rytmika povětšinou krátkých hc/punkových vypalovaček (ostatně sám Milan Jonšta se ve vzpomínkách na první polovinu 80. let vrací k vlivům USHC kapel jako Minor Threat, Youth Brigade, Poison Idea, DK, Black Flag nebo Battalion Of Saints) tu a tam zvýrazněných zpěvným melodickým refrénem, a oživených právě Daniným vokálem, který mění a střídá polohy zpěvu od zuřivého útočného štěkotu po zpěv jak z přijímaček do pěveckého spolku Beruška. Jestli v tomto směru nebyla v tuzemsku průkopnicí, klidně mě opravte. Z 13 skladeb se některé dostaly i mezi 17 skladeb na B-straně, na demáč z roku 1989. Ten má o něco vyváženější zvuk a i díky tomu zní o poznání ostřeji a víc raw. Sviští to jak když bičem mrská, tentokrát už však bez dívčího vokálu a s jiným bubeníkem. Radegast už si zde byl ale jistější v kobercových náletech, kterými neváhal zkrápět vše v dosahu. I přes všechny ty překážky to enormně valí i v roce 2022, klobouk dolů.
Absenci textů v příloze vyvažuje přiložená, skvěle sepsaná historie kapely zasazená do dobového kontextu. Ostatně text sepsal sám Milan Jonšta, ústřední postava Radegastu, který v souvislosti s touhle érou vzpomíná slovy: „V nejlepším se má přestat“. A to pro Radegast platilo bez výhrad.
01. Práce
02. Hory, doly
03. Bobby z Londýna
04. Pověz, žes tam nebyl
05. Vlajka na půl žerdi
06. Nálet
07. Vyvrhel
08. Pivo
09. Budíček
10. Bejrút
11. Vynálezy
12. Zbyteční
13. Zlý den
14. Favorit
15. Marná snaha
16. Beznadějná situace
17. Něco není v pořádku
18. Pověz, žes tam nebyl / Vlajka / Nálet
19. Bony
20. Bejrút
21. Praha
22. Jeho kraj
23. Pubertální deprese
24. Nikomu nevěř
25. Vyvrhel
26. Starý cyp
27. Pivo
28. Zlý den
29. První pomoc
30. Hovno