Roxor – Obraz doby

Rok vydání: 2013
Label: Insane Society Records
Délka: 25:05

Na novou nahrávku a první velkou samostatnou desku vranovské crust smečky Roxor se klepal nejeden čechoslovák napojený svým krevním oběhem na hardcore punk dění v obou zemích. Předchozí počiny a živá vystoupení totiž téměř vždy garantovali kvalitu. Asi taky nepřekvapivě se nevděčné role vydavatelské chopil Barvák / Insane Society Records.

Jehla usedá do drážek černého vinylu, zní první tóny industriálního intra a v rukou převaluju obal, kde kompletní grafiku (pokud se nepletu) má na svědomí Mára z Gasmask Records. Klasika? Určitě ne, zajímavé a temné pojetí koláží, které jsou laděny do lehce nahnědlého tónu. Žádný nábojáky ani hromadný hroby nenajdete. Zpátky k nahrávce. Na desce najdeme celkem deset zářezů, z čehož je devět vlastní tvorba plus jeden cover od Disfear. Představovat hudebně Roxor je něco jako nošení dříví do lesa, ale budiž … skandinávským hardcorem načichlý crust core (Skitsystem, Kontrovers nebo Anatomi-71) perfektně doplněný temnými texty  a štěkavým frázováním ve slovenštině. Texty jsou mimochodem výborně napsané postapokalyptické vize smíchané s osobní výpovědí plnou deprese a pocitu bezvýchodnosti ze současného světa (obraz doby, ha!).  Dobrou ukázkou vyhranosti a posunu v tvorbě může být vymizení toho japonského distortion nádechu alá Framtid, který Roxor zdobil na jejich prvních počinech (demo, split LP a EP). Za masivní (a kvalitní) zvuk a produkci „Obrazu doby!“ by se nemusela stydět žádná „velká“ kapela na Západ od nás (a přes oceán) hrající kapela. Přitom bylo tohle dílo nahráno (i zmasterováno!) přímo ve vranovském Tretradrot studiu. Respekt! Ni Jack Control, ni Bri Doom atp. I u nás (Slovensko beru jako u nás, ok?) se dá pořídit a dotáhnout do konce kvalitní crustová nahrávka.  Takže jediným handicapem pro větší mezinárodní „popularitu“ už tak může být pouze to, odkud kapela pochází. Kdyby měli Roxor u místa pobytu napsáno Švédsko nebo Anglie … celej punkovej svět by z nich uchcával ještě před tím než by tahle deska vyšla. Takhle nezbývá než doufat, že si téhle hodně kvalitní desky všimnou i lidé mimo východní Evropu. I když je otázkou jak to teď s Roxor vlastně je, protože hned celá polovina kapely pobývá v současné době v Praze a okolí.

1. 22 03:00

2. Taki sme 03:36

3. Popol sveta 01:43