Scalp / V.O.H. – split LP

Na stole máme další splitko dvou českejch kapel a znovu musím vypíchnout, že domácí počiny mi stále dělají velkou radost. Ale nezdržujme se předehrou a pojďme na věc.

Scalp patří k té hrstce kapel z Liberce (a okolí), které by se daly označit za místní stálice. A ono to tak nějak souvisí s faktorama, které tuhle kapelu dělají tím čím je: totiž jakási ryzost, zápal / entusiasmus, oddanost a uvěřitelnost. Od jejich zde naposled recenzovaného CD splitu s Aorta uplynulo 5 let (v mezidobí jim ještě vyšel CD singl „Zákon džungle“), kluci ušli zase kus cesty a osvěžily je i změny v sestavě, ať se bavíme o druhé kytaře nebo postu basáka, kam nastoupil Pája z Underground Threatre (RIP). Doufejme, že našli konečně sestavu optimální, protože tady zní všechno sympaticky kompaktně. Pro jejich hardcore punk je typické rychlé tempo příležitostně proložené mezihrou v tempu středním, stejně jako angažované a kriticky cílené texty s leckdy neotřelými tématy, což je vítané. Zjevně se v tom reflektují vlivy jak melodičtějších, tak temnějších kapel, aby se zde obojí protkalo v naprosto přirozené kombinaci. Pro Scalp se těch šest válů jeví jako ideální stopáž, čtvrtá „Bulvar Nation“ se už tedy objevila na zmíněném splitu s Aorta, zde je ale s profi zvukem a v trochu zkrácené verzi, což jí prospělo. Zmínit musím také song „GMO“, ke kterému můžete sjet parádní DIY videoklip.

Otáčíme stranu a nastupují pražští Victims Of Hate, se kterými se poslední roky tak nějak míjím, o to víc je ale podnícená zvědavost. A V.O.H. oproti první straně ostře sešlapují pedál, zní o level brutálněji, hutněji a agresivněji. Tam kde vás Scalp rozptylují melodičtějšími vlivy, nasazují V.O.H. kobercový nálet, ačkoliv i u nich lze zaznamenat melodický podkres, o což se stará zejména kytarová linka. No pánové v mezidobí rozhodně nezaháleli, zde zúročují léta zkušeností, výrazné navlečení hardcore punkových základů do metalového / crustovějšího kabátu rezonuje v silném a hutném zvuku, který vznikal ve studiu Davos – tedy stejně jako strana Scalp, přičemž každé z kapel byl ušitý přímo na tělo. VOH prostě šlapou jak mašina, což ale u mě osobně vyvolává až jakýsi „strojový / mechanický“ dojem, ikdyž by znělo asi trochu nepatřičně brblat nad příliš pünktlich seřízením, což ? 😉 Nastolený koncept pak podtrhuje hrubý zpěv, který vlastně v některých momentech může připomínat Henneho z Rawside, což se projeví zejména v poslední anglicky zpívané písni „Hour Between Dog and Wolf“, jež možná parafrázuje stejnojmennou knihu Johna Coatese. A možná taky ne. A to je hezky otevřený konec, ne?

Ikdyž konec, ono by bylo značně nekompletní v tomto místě končit, protože nebyl zmíněn artwork, který hraje v tomto případě také podstatnou roli. O jeho zpracování se postarali zpěvák a bubeník Scalp, ostatně Martin je známý hračička (z jeho dílny pochází i onen videoklip „GMO“) a když se ke kreativitě přidá i nápad, zručnost a stejně zapálený parťák, je vyhráno. Vlastně jsem si vzpomněl na tehdejší „leporelo“ zpracování splitka Disney / Sheeva Yoga ve smyslu nápadu a originality. Zde se dočkáte portrétovek jednotlivých členů obou kapel, z jejichž tváří lze díky vtipně vymyšlenému přebalu s okénky kombinovat různé obličejové variace a každého jednoho pána trochu pomutovat. Stejně vykutáleně je řešena i středová etiketa. Součástí je vnitřňák s textama, vinyl je pak průsvitné červené barvy. Moc povedené.

PS: obě kapely na podporu desky obráží města po ČR, po již odehraných štacích v Teplicích, Chomutově a Táboře je společně můžete zastihnout ještě v Liberci (17.11. / událost) a Brandýse nad Labem (18.11.). Scalp samotné, resp. ve společnosti dalších dobrejch kapel, je dále možno nachytat v Praze (31.10. / událost), Němčicích u Domažlic (3.11.), Plzni (4.11. / událost), Ostravě (10.11. / událost) a Olomouci (11.11. / událost).

1. Scalp - Proti sobě

2. Scalp - GMO

3. Scalp - Den za dnem