Shelter – When 20 Summers Pass

Rok vydání: 2021
Label: End Hits Records
Délka: -

„When 20 pass and they´ll go fast.“

Minulý rok přešlo 20 let od prvního vydání této desky Shelter. A v roce 2000 minulo 10 let od vydání jejich první desky. A End Hits letos vydali re-issue „When 20 Summers Pass“ v několikero barevných LP provedeních. Už dlouho miluju tuhle kapelu, přes svůj ambivalentní vztah k organizovanýmu náboženství. Vždycky mě ale na Krishnacore kapelách přitahovala spiritualita hudebně promítnutá do šílenýho tlaku (108, Cro-Mags, Kashmir 9:41) nebo až pop-punk melodií (Shelter, Prema). Umím si užít oboje, ale přirozeně blíž je mi hudba Shelter. I ta se postupem let dost proměnila, od prvních singů a desky „Perfection of Desire“. Krom toho mě to taky donutilo sehnat si odbornou literaturu a trochu se dovzdělat v tom filosofickým směru. Vzbuzuje ve mě jistý sympatie, který si nedokážu racionálně odůvodnit, nadále však zůstávám tam co vždycky.

Už od začátku celý „hnutí“ (asi to není nejpřesnější termín, ale budeme tomu tak říkat) vzbuzovalo rozporuplný reakce v jinak celkem těsně uzavřený a ateistický hardcore scéně. Integrita je důležitá, ale zároveň nic není jenom černý nebo jenom bílý. Časem jsem nasbíral dost výtisků dobových A-Kontra a 90´s hardcore zinů. Je celkem úsměvný, jak jsou v nich reakce na Shelter a krišňáky celkově protichůdný a přesto si myslim, že se na tý Sedmičce nebo v Roxy sešly oba tábory. I když někdo třeba v masce myšáka Mickyho, kvůli utajení. Ostatně kapela před prvním koncertem v Praze osobně podpořila demonstraci proti McD, takže i tomu aktivismu bylo učiněno za dost.

Co release, to skvělá deska. S milovanou a nenáviděnou Mantrou se kapela pohnula směrem k devadesátkovýmu punk rocku, sem tam proloženou klasickou hopsandou. Hodně lidí u nás necenilo, že se klip „Here We Go“ objevil v roce 1996 v Esu. Nejspíš o tom kapela neměla ani ponětí a beztak by jim to bylo jedno, ale jak se v Jagannathě vyjádřil John Porcell: „Naším cílem je hrát. Chceme oslovovat lidi a komunikovat s nimi. Jestliže být u velké firmy nám pomůže dosáhnout tohoto cíle, pak je to dobré. Pokud se to někomu nelíbí, je to jeho smůla. Tohle je moje skupina.“ Nejspíš to bylo myšleno v oslovování lidí a jejich obracení k vědomí Krišny, ale je to názor, proti kterýmu se nedá nic namítnout. V textech Shelter se myšlenky Prabhupády samozřejmě objevují, ale není to na nich postavený celý a celkově texty Raye Cappa jsou možná jedny z nejlepších, co jsem kdy čet´.

A když už se dostanu k desce samotný, tak na úvod je titulní rozbuška „When 20 Summers Pass“, následovaná tour hymnou „In The Van Again“, kterou jsme si s Lábusem na turné dali párkrát dokola. Video je celkem dost poplatný době, hehe. Další peckou je „Song of Brahma“, který mě donutilo pátrat po více informacích. Asi celkem solidní zážitek, kdo má chuť, Porcell na to vzpomíná tady. Já jsem hltal každý slovo a zároveň nemám jedinej důvod jedinýmu slovu nevěřit. Nikdy předtím jsem tenhle song nedokázal docenit, ale je to fakt hymna. Nevim prosím jak kdo, ale tohle musela bejt svěží deska už v roce 2000 a přežila zkoušku časem, stejně jako debut (o kterým M-5 napsal, že má geniálního bubeníka, ale o geniální bubeníky neměli Shelter nikdy nouzi – vždycky to maká) nebo „Mantra“. B strana je trochu slabší, ale zase tady víc vyniknou ty nejvíc poppy pasáže a melodičnost, jako třeba v „Crushing Someone You Love“. Celá deska, pro nekonečný změny v sestavě v průběhu času, byla nahrána jen ve trojici: Cappo-zpěv, Porcell-kytara, basa; Files-bicí. A to není úplně easy.

Re-issue se dočkalo asi čtyř verzí coveru, původní motiv se neobjevil vůbec a přitom ten byl prostě nejlepší a originál. Ale i tak jsem spokojenej. „When 20 Summers“ je 100% nabitá deska, která by se už mohla stát taky totální klasikou. Chtěl bych je vidět alespoň jednou naživo.

01. When 20 Summers Pass

02. In The Van Again

03. Song Of Brahma