The Freeze – Freak Show

Rok vydání: 2013
Label: Gummopunx Records
Autor: Martin Suicide

This is Boston Not LA – křičel do mikrofonu Cliff Hanger na počátku osmdesátých let jako zpěvák tehdy mladé a neurvalé kapely The Freeze a dal tím i název kompilaci, do drážek zvěčňující tehdejší tamní punkový kvas. The Freeze byli už tehdy oproti ostatním spolu zúčastněným souborům tak trochu veteráni, se vznikem, datujícím se zpátky do konce sedmdesátých let, a s již vydaným singlem na svém kontě působili vedle pubescentních floutků jako Gang Green nebo Jerry’s Kids jako ostřílení staří punks. Osmdesátá léta běžela jako splašená a hardcore punk v Americe plus mínus zemřel či lépe řečeno upadl do kómatu po několikaleté divoké jízdě kolem roku 85, na pořadu dne byl metal a college rock, do kterých se transformovali ještě před pár lety divoké punk kapely, ovšem The Freeze jako by žili mimo sezónní trendy a jejich desky se vyznačují abnormálně konzistentním mixem punkových melodií s hardcore energií. Ovšem posuňme se o dekádu dále, do půle let devadesátých punk i hardcore se postupem doby proměnil v mnoha ohledech k nepoznání, to však neplatí právě o bostonských veteránech, kteří se probudili k novému životu a pod záštitou vydavatelství Lost And Found vydávají několik velice podařených a nadčasových alb a právě Freak Show je druhým z nich.

Deska nabízí osmnáctinásobnou nálož svižných punk písní, prošpikovaných výraznými rify a melodiemi, které chytnou a nepustí, což parádně předvádí již úvodní „Suspended Heaven“, při které si člověk říká, sakra, proč kolem mne tahle deska v době svého vzniku jen tak prosvištěla, aby upadla v zapomnění, což je možná zásadní pocit, jenž mě neopouští při poslechu celého alba. Potenciální hity jako titulní „Freak Show“, „Shot Way Down“, „Teenage Satan“ či „Hooked On Suicide“ jen stvrzují jak je album silné. Oni The Freeze možná i dík tomu, že nikdy nepatřili k chrličům nahrávek, vlastně vždy vyrukovali s deskou, která je na hony vzdálena průměru a byla jen další položkou v diskografii. Pokud vás jméno této kapely dosud míjelo a oslovuje vás třeba klasická tvorba Bad Religion, s touhle deskou nemůžete sáhnout vedle. Člověk si tak při letmém vzpomínání zpětně říká, že na Lost And Found v době jeho rozkvětu vyšla nejedna neprávem pozapomenutá pozoruhodná nahrávka.

Nikdy jsem vlastně nepochopil, proč The Freeze nikdy neprorazili, ale tak už to chodí, ty nejvýraznější kapely v převážné většině skončily jako kultovní, leč mainstreamem zcela opomíjené záležitosti, zatímco komerční smetanu v podobě tučných šeků slízávají v převážné většině průměrní, avšak bohužel o to aktivnější řemeslníci rocku neb lidé vlastně chtějí konfekci a průměr, ale to už je vlastně úplně jiná story. Více než záslužným faktem zůstává, že neprávem přehlížená deska konečně našla cestu do vinylových drážek a i po dvaceti letech zní stejně skvěle jako v době svého vzniku.

1. Suspended Heaven

2. Insecurity

3. Freak Show