Ursut – Köp Dig Lycklig

Label: Phobia records

Ufff, zase kapela, kterou jsem před puštěním týhle desky nepěkně podcenil a málem mi to vyrazilo zuby temenem hlavy. Ano já vím,  při kombinaci vydávajícího labelu a země původu kapely se takové podcenění mohlo krutě nevyplatit. Takže vás varuju, dejte bacha, jinak vás Ursut prohoděj zavřenym oknem.

Název druhého alba švédských crustcoristů z Malmö, kteří na podzim 2015 vstali z mrtvých, v překladu znamená něco ve smyslu „Kup si štěstí“ nebo „Kupte si radost“. Nebudu tady obligátně řešit tradiční „jak to ty švédi sakra dělaj“, život je příliš krátkej na to snažit se roky přijít na něco, co lze jen stěží pochopit, berme to jako holej fakt. Ursut jedou temnej, metalem načichlej d-beat hardcore klasický švédský školy a jestli máte rádi kapely jako Dödsdömd / Kontrovers, netřeba psát víc, skočte po tom.

Mám rád, když má nějaká nahrávka takovej nalaďovací úvod, kterej tě patřičně nasákne atmosférou a pěkně si tě nastaví tam, kam potřebuje. Začátek týhle desky mě ale dostal na kolena. Parádní a totálně uhrančivá kytarová linka si tě nahlodá a s odpichem ti to všechno chrstne přímo do xichtu, todle je otvírák jak z učebnice. Ursut jsou mistři v rozjezdech skladeb (když chtěj), stejně tak by album mohlo začínat pátou „Spring Da!“, nebo aspoň druhá strana. Tohle je nehorázná řezničina a smrtící řežba! Po parádnim metalovym rozjezdu alá Guided Cradle se přiřítí song ze sílou ničivý demoliční vlny, srovnávající všechno v popel a prach. Fakt je to nástřel, a společně se zmíněnou „Den Yttersta Dagen“ (Poslední den) se jedná o nejzabijáčtější vály na týhle desce, troufám si říct, že už jenom tyhle dva vás totálně odrovnaj. Druhá strana pak ve skutečnosti začíná kytarovym riffem, podle kterýho byste nejspíš odtušili, že posloucháte starý Tragedy. Až si pustíte tuhle nahrávku doma, není třeba zatahovat závěsy, slunce zajde samo. Oni pánové dobře vědí jak na to, a když nebudeš ve střehu, budeš se ještě chvilku sbírat ze země zmačkanej jak papír. Ostatně nejsou to žádný ořezávátka, sestava je složená z ošlehaných severských tváří, působících ve spolcích jako Project Hopeless, Intensity, Kontrovers, Crutches nebo Avfart33.

Temná palba pak jde ostře v kontrastu s tím, co tě čeká uvnitř rozkládacího gatefoldu (s kresbou rozloženou po celé jeho délce), a totiž barevná fotka působící veselou náladou, která zobrazuje jednotlivé členy kapely s (předpokládám) jejich dětma. Ani nevim proč, ale vlastně mi tadle netradiční věc přijde hrozně sympatická. Spokojené výrazy pak dokazují, že to s tou budoucností snad neviděj zas tak černě. Když jsme u toho, protože je tady zas víc řádků než bych si přál, o textovou část se už otřu jen letmo – uvnitř najdete také veškeré texty v původním jazyce a přestože běžnej crustofil sice bravurně ovládá slovíčka jako krig, skit, död, jävla nebo mörk framtid, zas tolik si z toho neposkládá, žejo. Proto jsou zde veškeré významy napsané ještě v angličtině, a řeknu vám, že stojí za to si je pročíst, tohle má nemalej přesah. Tak si tuhle desku kupte a pusťte se do toho. A pro příznivce pana Nietzscheho je v závěru jedno malé překvapení.

LP vyšlo za spolupráce čtyř labelů, z nichž každý má kromě klasické černé taky svojí spešl barvu vinylu, na našem Phobia records vyšla zelená deska. Nezbývá než doufat, že nově zaváděná šestihodinová pracovní doba ve Švédsku neotočí tamní crustové násery ve skočné veselé rytmy, to jim radši nandejte dvanáctky. Jedna z nejlepších nahrávek danýho stylu, co v poslední době vyšly.

„Ten, jenž bojuje s monstry, by si měl dát pozor, aby se sám nestal monstrem. A pokud dlouho zíráte do propasti, tak propast zírá zpátky do vás.“

1. Den Yttersta Dagen 04:07

2. Du Är Din Egen Elit 01:20