War//Plague – Into the Depths
Minneapolis je z pohledu našince poměrně nenápadné město na americké mapě, nicméně když se podíváme blíže do stínů a zákoutí jeho ulic a klubů, rozbliká to alarm v nejedné punkové makovici. Stranou teď necháme jména jako Prince nebo Soul Asylum a rovnou to přes Hüsker Dü, Replacements a Babes In Toyland vezmeme tam, kde fungovali např. Destroy!, v nichž zpíval Felix Havoc (zároveň Code 13), který zde v roce 1992 založil Havoc Records. Vrátíme-li se ještě o další tři roky zpět, kdy se v Minneapolis zrodil anarcho-punkový kolektiv Profane Existence, dostáváme se k War//Plague už opravdu na dosah ruky. Roli finální indicie pak mohou hrát tamní crusties Misery. Z tohoto pohledu musely devadesátky pro anarchistickou / DIY scénu v Minneapolis znamenat zlatý časy. A War//Plague na ně navazují.
Tito crust punks letos slaví 10 let existence, stejný počet skladeb pak najdete i na novém albu „Into the Depths“. Z něho se mimochodem dvě skladby objevily jako bonus na kompletní diskografii (2008-2018), vydané v srpnu na třech CDs. A brát bylo z čeho, jelikož „Into the Depths“ je jejich třetím albem a jedenáctou nahrávkou celkově. Rozjezd půl hodinky plné vzteku a frustrace ze současného světa obstarává pozvolná zlověstná oťukávačka, následně nastupuje d-takt rytmus bicích, stopka a … a pak vám to vystřelí rendlík s polívkou až ke stropu. V témže natlakovaném duchu se pak nese v podstatě celá nahrávka, kde najdete jedinej odpočinek v drážce mezi skladbama. Nic na tom nemění ani taková středně-tempová „Nightfall“, kde se poprvé výrazněji začíná prosazovat temná melodika, na kterou pak ještě párkrát narazíte, stejně jako na rošambó s dvojšlapkou. Ono refrénové „War is coming, war is here“ sice může znít jako otřepané klišé, nicméně v dnešní době to chytá poněkud nepříjemně zlověstný nádech a vsadím se, že tuhle pasáž si budete záhy dávat s kapelou společně. I se zaťatou pěstičkou, tedy alespoň než bude spálena na prach. Celá věc vygraduje závěrečnou „Bloodshed Eyes“, která už to fakt rube na dřeň a připomíná tak sportovce, kterej toho má po vyčerpávajícím výkonu už plný brejle (intro), ale v cílový rovince ze sebe ještě vyždíme veškerý zbytky energie a převálcuje ostatní protivníky (zbytek).
Celkově je to příjemně rozkročený mezi punkem a metalem, aby to mělo potřebnej tlak a byla z toho cítit zdravá nasranost. Ono i oproti předchozímu „Carrion“ z roku 2016 se celkem přišlápl pedál, počítejte s ostrou jízdou. Dalším plusem je, že zvuk je vyvážený a srozumitelný, sound kapely není nikterak zahuhlaný a zpěv není nuceně záhrobní, je z toho slyšet, že z Minneapolis je to přeci jen blíž někam do Oregonu než do Skandinávie. A nenechte se zmást, i přes grafické a animátorské dovednosti Andy Leftona (kytara / zpěv, dále Tau Cross a Provoked) se o artwork postaral Andy Lutz (taktéž zpěv / kytara, taktéž Provoked). To aby se to nepletlo. Punk is protest!
01. Delirium
02. Machine
03. Nightfall
04. Graveyard
05. Autonomy
06. Contention
07. Gallows
08. Life Cycle
09. Self Evident
10. Bloodshot Eyes