Yarvar Cocha – Taky možnost

Název téhle valašské kapely registruju někdy od roku 2005, kdy vydali split 7″ se spřízněnými Homoconsumens, přesto mě při pátrání po jejich historii docela překvapuje, že to byť s pauzou v letech 2006 až 2008 brousej už od roku 1998. Někdy v roce 2010 nebo 2011 si vydávají debutové CD, na kterém ještě můžete zaslechnout i ženský vokál, ten už ale na aktuální nově vydané desce nenajdete. Což je sice trochu škoda, ale rozhodně to není důvod strkat předčasně hlavu do písku (ano, narážím na obal).

Ono by vesměs stačilo napsat „valašský punk“ a bylo by celkem jasno, protože málokterý region u nás má co se punkových kapel týče taková specifika jako tento. A platí to i zde. Samozřejmě, že hned jak kytary rozhrábnou hlavní riff úvodního songu, je z toho onen svérázný rožnovský / valašský feeling a charisma zřetelně cítit, stejně jako vám některé pasáže budou evokovat kapely jako Innoxia Corpora nebo Co-Ca. Nemohu se ale zároveň ubránit pocitu, že v tom občas slyším i nádech kapel jako RozpoR nebo Zlá Krev, což je hodně dáno především zpěvama v refrénech (a v případě ZK i dialektem) – asi nejvíc markantní je to v songu „Nepokoje“, který mimochodem patří k těm nejsilnějším na desce. Nicméně nerad bych na tomto spíše okrajovém příměru stavěl recenzi, protože to by bylo značně zavádějící.

YC na to umí jít jak přímočaře a nesmlouvavě, tak pozvolněji a melodičtěji, zkrátka pěkně si vás nahlodají ze všech stran, i ve středních tempech ale promlouvají a burcují naléhavě a důrazně a syrová autenticita z toho sálá na sto honů. Se svým punkem si občas rádi trochu pohrají, ostatně přesně jak mají valašské kapely v krvi. Jednou z jejich největších zbraní je pak právě doplňování a zdvojování vokálů, což celkové náladě nahrávky vyloženě prospívá, zpěvům je zároveň většinou bez větších problémů rozumět. Některé refrény si vás navíc omotají kolem prstu, např. vygradovanou „Vlastní rozum“ považuju za silné želízko v ohni, ale nemusíme zůstávat jenom u ní. Texty jsou pak podány přímočaře a jsou kousavé a štiplavé, v přirozené symbióze se samotnou muzikou.

Vnitřňák tvoří z jedné strany fotky letáků / plakátů z koncertů, ze strany druhé pak texty v češtině i v anglických překladech. Tak se tady mějte a já jdu tuhle desku znova otočit. Punk!

1. Svět bílého boha 03:08

2. Veřejné mínění 02:00