Rozpor / Zlá krev – Soundtrack Out of the Box

Label: Žiadna značka
Délka: 35:53
Autor: buky

Tohle moravsko-slovenský DIY splitko mělo původně vyjít už na přelomu roku, inu dočkali jsme se sice až začátkem letošního června, ale už teď můžu říct, že čekání se vyplatilo. První co klepne přes oči je vtipnej obal z dílny mistra Datry, kterej na někoho může působit krapet infantilně, nicméně minimálně originalita se mu upřít nedá, odbočení od uniformity se cení. A vloženej plakoš se nese ve stejnym duchu. Když jsem poprvé vytahoval modrej vinyl ze žlutýho vnitřňáku, přišlo mi to jako bych vybaloval desku Perkele, tady je ale toho opěvování národních barev trochu víc poskrovnu hehe. Byť se nahrávalo v Bzenci, pěkně stylově! Název desky je pak sloučeninou názvů skladeb od obou kapel, což může symbolicky také leccos napovědět o jejich vzájemném vztahu.

Zlá Krev je nejen historickej seroš na motivy románů V. Neffa, severský knižní drama, ale jmenuje se tak i jeden song od jisté nechvalně proslulé ostravské hip-hop formace (nebudeme dělat reklamu), dovoluju si ale hádat, že podle něj se tahle „mladá“ kapela opravdu nejmenuje. Na své první nahrávce předhoděj bejvalý členové Edelweiss Piraten, Last Strike, Rumburak, Direct, atd. osmero válů nasranýho a údernýho street / Oi punku (nebo working class rocku, chcete-li, hehe) ve svižném až rychlém tempu. Jedna věc z toho je cover od zaniklých Noc Barikád, pokud vim, někdo z nich tady taky hraje. Přítomnost tohodle songu je rozhodně vítaná, vhodně doplňuje celkovou koncepci i po textový stránce a oproti nahrávce, kterou jsem měl onehdá k dispozici, zní díky dobrýmu zvuku potřebně razantně a úderně. A údernost tady hraje stěžejní roli, pěst musí trefit cíl a tady se to v přeneseném slova smyslu pěstmi zaťatými na znamení vzdoru jen hemží. Hned během prvního válu napadne příměr k Loikaemie, jako celek si k tomu přidej mix s Železnou Kolonou a právě Last Strike. Za nejlepší vály bych označil „Fight For Your Right“, „Žádný bůh, žádný pán“ a „Think Out of the Box“ a asi nebude úplně náhoda, že dva z tědle tří válů jsou zpívaný anglicky. Ta angličtina zní totiž v celkovym soundu ZK taky velmi dobře, byť zapadaj mezi kapely, u nichž je sdělení důležitý a tvoří nedílnou součást projevu (rodná řeč z pohledu našince). Burcující / politický texty jsou přímočarý, žádný takový ty schovávačky, je to tam všecko na vostro – represe, náckové, kapitalisti, církev a všichni tydlety šmejdi. Naopak jako asi jedinej slabší kousek beru song „Persona non grata“. Celkově ale rozhodně zdařilej rozjezd, snad to klukům pošlape dýl než zmiňovanejm Last Strike, těhle kapel je tady jako šafránu.

RozpoR, dnes už legenda slovenského Oi! / streetpunku, kterou netřeba představovat naprosto nikomu. Pokud se nepletu, po všech těch letech se ale jedná o jejich vůbec první split. Oproti kolegům z první strany ubíraj RR mírně nohu z plynu a kde ZK investujou do energie a dynamiky, tam RR sázej na větší, až r´n´r melodiku. Přestože se tady chalani uváděj s novym basákem a bubeníkem (ex-Time Of My Life), nebere jim to naprosto nic z jejich osobitosti a nezaměnitelnýho rukopisu (čímž mám na mysli hudbu i texty), díky kterýmu je zkrátka poznáš vždycky. Naopak je z toho cítit příklon zpátky k punkovějšímu zvuku a rytmice. A hlavně, většině z tědle 6 válů nelze upřít hitovost. Kromě všeho ostatního (vyvedený singalongy, ale i podmanivý refrény, který ti zůstanou v palici i proti tvý vůli) se na tom ve velké míře podepisujou Datrovy parádní kytarový vyhrávky. Ty zněj prostě skvěle a celek házej zas do vyššího levelu, dotvářej kapelní xicht, ať už budeme mluvit o poctě trenčínským antifašistickým fans „Laugaricio“ (supr riff v refrénu), závěrečný „Zanedbaná estetika“ nebo vyložený hitovce „Potrebujeme makať na sebe“, ke který už dřív RR uvolnili videoklip (mimochodem jedinej song, jenž nabubnoval ještě Filip). Kromě ní řadim do velký trojky ještě „Moc kukaš telku“ a právě „Laugaricio“. Ale na co to dál prodlužovat, tohle je IMHO jedna z nejlepších nahrávek RozpoR, pokud ne vůbec nejlepší. Organizovaný punk!

1. Zlá krev - Fight For Your Right 01:57

2. Zlá krev - Zlá Krev 01:13

3. Zlá krev - Persona Non Grata 02:15