OK, začněme s proměnou Y na SOLID DECLINE? Jak a proč se to stalo?
Thomas: Našim cílem bylo změnit naší hudbu a zbavit se typického kulometného grindcore stylu. A taky jsme chtěli začít s čistým stolem, aby nás noví posluchači mohli brát jako novou kapelu a ti, co dřív poslouchali Y neočekávali stále to stejné. Změna názvu nám umožnila otevřeně se přihlásit k tomu, co chceme hrát a nebýt přitom omezování očekáváními druhých. Po devíti letech s Y už jsem měl po krk toho být neustále natlačen v tom samém grindcore/power violence stylu, kdy jsme se často ocitali ve fanzinech s miliónem pitomých metalových kapel a chtěl jsme se prostě tohoto metalového publika zbavit. Proto už taky nehrajeme až tak rychle. Nechci, aby se o nás tihle lidi zajímali.
Většina členů SOLID DECLINE hraje v dalších kapelách v Berlíně a v Potsdami,
je to hodně provázaná scéna, kdy těch samých pár lidí hraje skoro všude.
Frösi: No, Keule hrával v CYNESS a já jsem byl v CRUDE B.E. a teď jsem ještě v CHAINBREAKER z Potsdami. SOLID DECLINE vlastně není čistě berlínská kapela. basák
Thomas a bubeník Keule bydlí v Berlíně, ale já v Potsdami a kytarista Hartmuth žije
na venkově. Je pravda, že Potsdam je městem, kde spousta kapel má společné členy. Ale je to proto, že je tu jen málo lidí, co se zajímají o tuhle rychlou a agresivní hudbu, takže když chceš rozjet kapelu, není moc z čeho vybírat. Taky pomáhá, když se s lidma znáš delší dobu, pak spolu v kapele líp vyjdete. Byl jsem v Y od roku 1997 – v počátečních letech měli jiného zpěváka a se všemi členy vycházím skvěle. Pochybuju, že by to tak fungovalo, kdybych hrál v SOLID DECLINE s lidma, co tak dobře neznám.
Thomas: Je dost těžký najít lidi, co by přistupovali ke kapele odpovědně a byli zapálení do koncertování, turné, vydávání desek. Je sice spousta lidí, co někde hrají, ale nechtějí investovat příliš mnoho energie do toho, aby to pořádně s kapelou rozjeli. Řekl bych, že by se to pak příliš křížilo s tím, že je víc baví se opíjet, chodit na pařby anebo s dalšími jejich koníčky. Naše kapela nečeká, až za nás někdo jinej něco udělá. Víme, že když hraješ v kapele, musíš se především snažit ty sám.
Vždycky jsem si říkal, že Y mají originální, neklišovité texty, které skutečně vyčnívají
z řady. Spousta skrytých významů a cynismu – nezmění se to teď, když víc píšete v angličtině než dřív v němčině?
Thomas: Uvidíme. Naším velkým cílem je neztratit kvalitu textů. Ale nebude to lehké, protože Frösiho texty mívaly celkem unikátní cynickou příchuť a v angličtině to bude těžké tam dostat. Ale myslím, že sem tam němčinu určitě ještě použijeme. Nakonec se stejně musíme rozhodovat, jestli je pro nás hlavní, aby texty pořádně zapadly do hudby a ta tak mohla znít tak jak ji chceme anebo jestli hudbu víc podřídíme textům, i když to pak bude znamenat, že s tou němčinou nám bude rozumět jen tak 10% posluchačů. Pro mě je ale důležité, aby lidi rozuměli tomu, o čem zpíváme, protože s Y jsem měl pocit, že v Německu je sice všem jasné, co chceme říct, ale jinde to moc nefungovalo. Dostávali jsme nabídky na rozhovory do bezmozkovitých metalových zinů anebo si nás občas nějaký pitomec napsal do svého top tenu a já jsem nikdy nechápal, proč zrovna nám se dostává takové pozornosti. Myslím, že by se to nestávalo, kdyby lidi víc rozuměli našim textům a nestarali se jen o rychlou hudbu. Vidím, že poslední dobou je v hardcore/punkové scéně čím dál tím menší důraz kladený na myšlenky a na kritické uvažování. Zdá se, že je to jen o tom, být "cool" a hrát to, co zrovna letí. Kde jsou kapely, co dokázali pořádně rozvířit vodu a zpochybňovat jak společnost, tak i punkovou scénu? Kapely jako BORN AGAINST? Víc a víc je vidět, jak se kapely zajímají jen o styl hudby a o módu. Každý mluví jen o tom, co ta která kapela hraje. Nikdo ale už o tom, jaké má myšlenky!
Myslím, že se dá s klide říct, že ve vaší hudbě je hodně vlivů Skandinávie a Japonska,
není tohle zrovna ten druh hudby, který se stal v poslední době docela populární?
Thomas: Asi by se dalo říct, že tohle jsou naše nové vlivy v porovnání s tím, co hráli Y.
Ale faktem je, že japonské kapely konce 80. a začátku 90. let udali standard, který těžko můžeš překonat a je docela přirozené, že nějaké vlivy od nich čerpáš, když chceš hrát rýchlý, ale i melodický hardcore. Pokud jde o vlivy švédských kapel, tak musím říct, že mě začínají docela nudit a asi v budoucnu z naší hudby vymizí. Na našich prvních dvou deskách to ještě docela je, ale myslím, že v budoucnu se naše hudba víc přikloní k melodickému US hardcore. Kapely jako ARTICLES OF FAITH, HÜSKER DÜ a DIE KREUZEN jsou pro mě geniální a je škoda, že neovlivňují víc dnešních punkových kapel.
Na vašich textech mě vždycky zaujalo to, že jsou to často výsledky pozorování vašeho okolí nebo vaše denní zkušenosti. A když jste z bývalého východního Německa tak to vás taky jistě ovlivnilo. Je to podle vás v textech nějak patrné?
Frösi: Abych řekl pravdu, tak jsem o tom nikdy nějak hluboce nepřemýšlel. Jen koukám na to, co se děje kolem mě. A je jedno jestli je to na Východě nebo na Západě Německa.
Thomas: Myslím, že to vnímáme každej jinak. Východoněmecká společnost má některá specifika, o kterých mluvíme v našich textech. Obzvlášť když mluvíme o malých městech v bývalém vých. Německu, tak tam bývají lidi natolik myšlenkově omezení, že bych řekl, že na Západě taková místa nenajdeš, kde by byli každodenní rasismus a ignorance tak rozšířené jak tady.
Frösi: Jasně, to je pravda, ale myslím, že tady i tam je rozdíl právě ve velkých a malých městech a v tom, co se považuje za akceptovatelné. Myslím, že najdeš stejně omezené tupce i na Západě. Myslím, že život v malém městě znamená často naprosto specifický způsob uvažování, stav naprosté ignorance.
Kromě vašeho kytaristy jste se všichni právě z takových maloměst přestěhovali do metropole. Byl to únik?
Thomas: Pro mě určitě ano, útěk z reality východoněmeckého maloměsta. Všichni, co jsme znal a co měli aspoň něco málo v hlavě odtam zmizeli hned, jak to jen šlo. Ti, co zůstali, dnes utápějí svou mizérii v chlastu. Myslím, že je to typické pro bývalé východní Německo. Většina lidí, co mají v životě nějaké cíle, se stěhuje do velkých měst.