Just Wär – Situation Normal Still Fucked Up

Rok vydání: 2019
Label: Emergency Records
Délka: 31:25

Pražští Just Wär v loňském roce prožili klinickou smrt, aby se z nich po návratu zpět mezi živé stalo možná nejčastěji skloňované jméno české punkové kapely minimálně v přilehlém zahraničí. A na této nahrávce pánové usilují o potvrzení vydobytých pozic.

Nevím zda má stav zmrtvýchvstání symbolizovat i intro, každopádně při tomto výkladu perfektně funguje. A funguje i současná sestava, do které se vrátil zpěvák Jehuda (ex-Exekuce, Demarche, Splinter zine) a za bicí Šáfa (Spreading Dread). Společně tak tvoří jakýsi punkovo-metalový mix, odrážející se i ve výsledné hudební produkci. Punk, metal, rokenrol aneb v posledních pár letech oblíbený pojem „motorcharged punk“ chcete-li, který se pro tuto fůzi docela plynule vžil. Ve tvorbě Just Wär tedy uslyšíte Motörhead, Malignant Tumour, Acidez i Reign Of Bombs, najdete zde UK82 punk, thrash i heavy metal, přičemž na mysl zřejmě vyvstanou kapely jako Inepsy, Children Of Technology nebo Overcharge. Jednotlivé kousky se zde sice drží podobné kompozice a některá schémata se opakují, ale netřeba v tom hledat nějak výrazný problém, tohle je pořád především punk. Nutno podotknout, že už při takovém třetím poslechu může nastat dojem, jako byste ty skladby znali už celá léta, nevidí se ale příliš často, že by si nějaká nahrávka držela až takhle výrazně konstantní úroveň po celou dobu. Je obtížné jmenovat song, který by nějak vyčníval, a to ať v pozitivním nebo negativním slova smyslu, nicméně vzhledem ke zdařilé úrovni produkce to lze považovat za plus.

Přesto se alespoň u dvou skladeb trochu zastavíme. „Holy Tragedy“ podle slov kapely vzdává hold starým časům a kapele Demarche. I vzhledem k celo-anglickému textu lze její zařazení vnímat i jako tah pro zahraniční trh, nicméně tahle věc funguje i po letech a my si rádi obnovíme vzpomínky, takže proč ne, ačkoliv minutové sólo v jejím závěru bych si zde klidně odpustil (přeci jen „Holy Tragedy“ považuji především za punkovku, ale přiznávám, že nejsem fandou sól delších než 7 vteřin, hehe). Když jsme u kytary, na jejích riffech budete snadno ulítávat a lze říci, že některé nápady jsou občas možná trochu nečekané, ale vždy osvěžující a dokonale pasující. Zrovna když si říkám, že by si JW měli Traktora celkem hýčkat, vyklepe mi Šáfa u „Cope With The Fame“ veškerý obsah hlavy ušima ven a uznávám, že tohle zkrátka šlape jako celek a je nesmysl řešit jednotlivé party.

V refrénu „Holy Tragedy“ hostuje Bilos z Malignant Tumour, ten ale dostává ještě mnohem větší prostor ve třetí „The Hangman“, kterou odzpívá celou a je to povedený tah. Text „Kata“ byl napsán na motivy stejnojmenné básně / balady od Maurice Ogdena z roku 1951, vyprávějící příběh městečka, jehož obyvatele kat postupně věší na šibenici (cizinec, žid, černoch…), a kde se jeden druhého raději ze strachu nezastane, dokud nejsou popraveni všichni do posledního, včetně samotného vypravěče. Báseň je často citována jako obžaloba těch, kteří nečinně stojí zatímco se jiní dopouštění pachání zla a nespravedlnosti a vlastně je takovým ekvivalentem známého citátu protinacistického pastora Martina Niemöllera nebo pro našince blízkému „Kdo zlu neodporuje, sám se proviňuje“. V kontextu současných událostí a vývoje dnešní společnosti obzvlášť mrazivá výpověď.

Dodejme, že debutové album vyšlo 5 let po vzniku kapely a 4 roky po předchozím EP „The Last Goodbye“ (recenze), což se z pohledu dnešních standartů může jevit jako neobvykle delší proces, nicméně mě jakožto člověku ze staré školy je tenhle přístup sympatický. Kluci neměli potřebu debutové album uspěchat a teď drží jeho otěže pevně v rukou.

01. All Wound Last Kills

02. Sky Overcast

03. The Hangman