Suffer The Pain – Midnight Sacrifice

Label: Phobia records
Délka: 26:07

Často jsem v časech kolem vánoc čuměl na horory, abych v sobě nějak vyvážil tu přemíru všudypřítomného a toliko upřímného dobra, porozumění, něhy a nekonečné lásky. Letošní svátky mi hodily do cesty jinej hromosvod a tak jsem měl tu čest trávit dobrovolný sebevyloučení z celý tý pochybný maškarády ve společnosti temnejch skandinávskejch tónů. Bylo to velmi osvobozující.

Už podle názvu se dá předpokládat, že skáčko to asi nebude, že? V kombinaci s nepoutavým artworkem, kterej je z mýho pohledu jednou ze dvou slabin týhle desky, a středočeským labelem, poslední dobou úzce zaměřeným na kapely ze země tří korunek, chytá všechno konkrétnější obrysy. Pokud jste navíc četli Periferní recenze na jejich předchozí nahrávky (nebo rozhovor z roku 2012), jste dávno v obraze, a z mýho pohledu je celkem zbytečný zde opakovat už x-krát řečené. Takže to vezmeme ve zkratce: Suffer The Pain pocházej z městečka Västeras, ležícího asi 100 km západně od Stockholmu, hrajou mix severského death metalu se skandinávským hardcore / d-beatem, v sestavě působí členové Fromtheashes a Slaktrens a „Midnight Sacrifice“ je jejich debutovou velkou deskou.

Takže teorii máme zmáknutou, jdem na desku. Ta odpaluje jak když ti něco nečekaně skočí na záda, žádný intra, rozjezdíčky, nalákáváníčko, tady se ve zlomku vteřiny rozjedou všechny nástroje včetně zpěvu – kapela tě hodí do vody a ty musíš plavat! Byť se úvodní skladba nese ještě trochu v duchu paběrkování co z toho vlastně ve výsledku vyleze, s úvodní kytarovou linkou druhýho zářezu už je dost jasno. Kostky jsou vrženy. Kytarový riffy ostrý jak žiletky, deathový aranže zařezávající se až do morku kostí, do toho neúprosný převážně punkový / d-beat tempo bicích s takovym rozmočenym zvukem, dravě a neúnavně hrnoucí vše vpřed. Od začátku zaujme takovej plochej, dřevní zvuk, kterej zní jak z nějakýho nezmasterovanýho demáče, kterej spíš než procezenej filtrama studia zní jak vytaženej ze zatuchlý garáže. Jenže právě to dotváří absolutní kouzlo dojmu a celkovou koncepci perfektně dolaďuje, což jistě ocení i milovníci oldschool nahrávek z konce 80. let. Tahle špína dodává celku hodně syrovou a až mrazivou autenticitu, namísto vypyplaný svěžesti a vyvoněnýho moderního soundu. Připočti k tomu fakt, že tahle temnota je postavená na punkovym základě, nebo jinak, působí spíš jako death metalovej punk / hardcore, resp. podzemním death metalem nasáklej skandinávskej hardcore, a takhle vyvážená kombinace je totální trefou do černýho. A nemůžu si pomoct, hlavně ty kytary jsou naprosto zabijácký! Pokud ulítáváš na lovecraftovský mytologii, songy jako „Count Orlok“ jsou k ní naprosto ideálním soundtrackem, stejně jako k těm chmurnejm dnům, kdy se ti v šeru sychravýho počasí zařezává zledovatělej déšt do tváří. Průměrná délka skladeb je pod dvě minuty, tudíž celkově má deska švih a sype, a vyplatí se bejt ve střehu až do konce. Po předposlední „Apocalypse Approaching“, která se sem mimochodem probojovala spolu s další dvojicí už z předchozích nahrávek, vše završuje závěrečnej instrumentální opus, navozující vize severských válečníků ztrápeně, ale odhodlaně putujících zasněženou krajinou. Jako outro to funguje báječně.

Pokud jsem vejš zmínil neslanej nemastnej obal jako jednu ze dvou slabin, tou druhou je absence textů, obzvlášť pokud nejsou k dohledání ani na bandcampu, ani na webu kapely. Škoda. Samotnej obsah ale tyhle neduhy převálcuje a je úplně jedno, jestli tomu budeme říkat metal/punk, death/crust, nebo jakkoliv jinak. Phobia records opět prokazuje, že na podobný kapely má zkrátka čuch – nečekal bych, že zrovna k týhle nahrávce se skrze jakousi neviditelnou sílu budu mít potřebu tak často vracet, a že jí budu považovat za jedno z největších překvapení uplynulýho roku. Pokud vás tedy letošní vánoce vysály, tahle syrová záležitost vás zaručeně postaví zpátky na kopyta!

1. Slaughter 01:07

2. Midnight Sacrifice 01:51

3. Repel the Crown 01:56