Davová psychóza – Svet žaluje

Skvost. Nahrávka z doby, kdy byla Davovka v životní formě a jedna z nejzásadnějších československých punk nahrávek vůbec. Dočkali jsme se, Papagáj vydal po perfektních vinylových edicích „Antropofobie“ (1991, recenze) a „Kríza vedomia“ (1998, recenze) vůbec poprvé na vinylu i prostřední album z nejlepšího období této bratislavské kapely. A opět je to nezapomenutelná, nadčasová věc, ikdyž s tentokrát o poznání drsnějším přístupem, který zřejmě řadě tehdejších punks tak trochu otevřel oči.

Obal tvoří pochopitelně stejně jako v případě dřívějších edic (kazeta 1993, CD 1999) nechvalně známá fotografie z hrůzného osvětimského katalogu – některé zdroje uvádějí, že se jedná o čtyři chlapce po operaci, během které jim tzv. Todesengel aneb Anděl smrti odstranil penisy a varlata. Je sice pravdou, že nejvyšší nacistické špičky se sterilizací „nežádoucích osob“ usilovně zabývaly, zároveň je ale známo, že Josef Mengele byl posedlý zkoumáním dvojčat, na kterých prováděl své bestiální pokusy, a právě sem původ fotografie pravděpodobně směřuje – jedná se o dva páry cikánských dívek / dvojčat z jeho „pokusné laboratoře“.

Nemrazí ale pouze z obalové fotografie, mrazivá je i aktuálnost textů a je až k neuvěření, že jsou staré skoro čtvrt století. Rychlé a bolestivé procitnutí z opojení „popřevratovou svobodou“ (toliko sálající z rozjařené „Antropofóbie“) do kapitalistické reality snad nemohlo být popsané vystížněji a zřetelněji. Rozčarování se zároveň zhmotnilo i v na tu dobu až nevídané hudební zběsilosti a naštvanosti, které v době vydání asi nemalému zástupu lidí svým sešlápnutím pedálu vytřelo zrak – ostatně DP si tuhle nahrávku po špatných, z dnešního pohledu možná trochu naivních zkušenostech s Opusem tentokrát už raději vydala sama na kazetách. A bezpochyby se jedná o jejich nejtvrdší, nejsyrovější a nejagresivnější album, Davovka inspirovaná vším od druhé vlny řízného UK punku, přes Dead Kennedys až po thrash, to tady brousí jak urvaná ze řetězu. Rozhodně to ale neznamená, že by rezignovala na svoje charakteristické melodické inklinace, byť je jich zde pravda – zejména na druhé straně – o poznání méně než na melodicky bujaré „Antropofobii“ i vyzrálé „Krizi vedomia“. Přestože je tohle album v celku solidní nářez, je na běžné punkové poměry poměrně různorodé, na čemž mají lví podíl nejen časté změny temp a rytmiky, různé mezihry, atd., ale i výkon zpěváka Jana. Přesto se ale Davovce jakýmsi obdivuhodným způsobem daří tmelit úžasnou energickou celistvost desky, která tak má po celou dobu konstantně našlapanej výkon. Opravdu není moc kapel, které by dokázaly takovým způsobem kloubit podrejvavý melodie s takovou dávkou zloby, frustrace a zdravé agresivity, DP na této desce tento poměr vyvážila potřebným způsobem (týká se hlavně té první strany). Vlastně už úvodní velrybí / ekologické intro navozuje silnou atmosféru, a první polovina „SŽ“ opravdu snese ty nejpřísnější kritéria. Vše je navíc obohaceno o raritní „Chcem ísť von“ jako bonusem z původní kazety. Ten má sice o poznání horší zvukovou kvalitu, oproti tomu ale docela vystihuje autenticitu narvanýho propocenýho klubu. Když jsme u toho, celou nahrávku pro tento press kompletně zremasteroval Jack Control v Enormous Door Studio a docela by mě zajímalo, co na tuhle skoro až archaickou věc říkal …

Vinyl je barvy vanilkové zmrzliny a součástí je kromě textů (i v angličtině) i přiloženej plakát. Velké poděkování za vydání těchto LP edic ode mě míří do Brna, a kdo ví, třeba se po Davovce, HNF a jiných dočkáme i dalších klenotů z domácích luhů a hájů dob dávno minulých. V samotném závěru se ještě vrátím k té nemilé aktuálnosti textů, napsaných na počátku 90. let – podtržítko tomu všemu vlastně dává i tehdejší závěrečné věnování:

„Venované nevinným obetiam vojny v Kosove a bývalej Juhoslávii a trpiacemu čečenskému ľudu počas okupacie ruskými vojákmi. Státisicom utečencov, ktorí museli opustit svoje domovy. Vojna je zlo!“

1. Svet žaluje 04:00

2. Teror reklamy 02:13