Monster Squad – Fire the Faith

Rok vydání: 2019
Label: Voltage Records
Délka: 31:13

Tak dobře, nebudu tady zase potleskávat jak je super, že tady máme vydavatelství, které stále jede punkové kapely tohoto střihu (a ne ledajaké, většinou je to první liga), ale label, alespoň v záblescích (vzhledem k četnosti releasů) oprašující zašlou slávu Punkcore či Charged Records, v jejichž tradici volným tempem pokračuje, prostě super je.

A tady je to navázání vyloženě hmatatelné, protože právě u newyorského Punkcore vyšlo v roce 2007 druhé album kalifornských Monster Squad s názvem „Fire the Faith“, jehož dávno vyprodaná LP verze se nyní díky Voltage (a americkému Boulevard Trash) dočkává slušivé re-edice. A je to krok přirozený a naprosto logický, uvážíme-li, že na něm už vyšla re-edice jejich debutu „Strenght Throught Pain“ (recenze) stejně jako nedávné nové album „Depression“ (recenze) a navíc je s Martinem pojí vzájemné přátelské vazby. Brožura velí splnit alespoň základní faktografickou povinnost, takže doplním, že MS jsou jedním ze základních pilířů zlaté americké líhně chaos-punkových kapel, kombinujících ve své tvorbě street punkovou lehkost s nabroušeností 80´s hardcore a nesmlouvavostí britských punkových kapel.

Právě touto druhou deskou MS potvrdili pozici na piedestalu US punx kmene, i proto, že v dobrém slova smyslu splňuje všechna potřebná klišé. Rychle sázené riffy, razantní tep bicích, backing vokály, dynamické sbory, řvaný zpěv jedoucí na dřeň, v němž se zrcadlí nasazení celého sboru. No a samozřejmě nezbytná punková image! Zkrátka, všechno je na svém místě. Monster Squad ani při solidní porci energie a vypouštěné frustrace nerezignují na melodičtější podkres, o nějž se stará nejen leckdy velmi výrazná basa, ale i občasně vystřelená melodická kytarová linka, u níž je to zpravidla trefa do černého, klidně mohla dostat víc prostoru. I přes silný úvod si nahrávka drží celkem konstantní úroveň až do konce, tímto neduhem narozdíl od některých jiných nahrávek ze stejného ranku netrpí. Jediný otazník se tak pomyslně vznáší nad „ukrytou“ reggae skladbou v úplném závěru, přeci jen smysl songu znějícího jako když The Specials skládají rancidovskou znělku k Tropical Heat mi uniká, ale třeba má pro kapelu nějakou skrytou přidanou hodnotu (text) a pravda je, že bonusový song už v minulosti snesl mnohé. Vše navíc plně vynahrazuje na přiloženém flexi obsažená dosud nevydaná, chytlavá skladba „Leach“ s až nezvykle zpívaným refrénem, jež se původně měla objevit na plánovaném EP v roce 2006. Je dobře, že se konečně dostala ven na důstojném formátu (internet nic neutajil).

Malovaný obal s nápisem „Novus Ordo Seclorum“ (Nový řád věků), jenž mimochodem zdobí rubovou stranu americké státní pečeti (spolu s poschoďovou pyramidou a okem v prstenci zlatých paprsků jakožto symbolem boží prozřetelnosti) a také zadní stranu jednodolarové bankovky a překládaný konspirátory jako NWO alias Nový světový řád, vytvořil zpěvák kapely (a tatér) Phil Geck. Tahle kresba tvoří i přiložený rozkládací plakát, z jehož druhé strany tentokrát k dobru věci nejsou texty, takže jej lze použít bez ztráty kytičky. Další kresbu (Monstre Escouade) na vnitřní kapse vytvořil Gustavo Martinez – nevím jak v původní LP verzi, ale v CD verzi nebyla. Vinyl vychází ve třech barevných variacích, evropská limitka je k mání na transparentním neonově zeleno-žlutém vinylu s modrými cákanci a stejně jako klasický černý asfalt tedy kromě plakátu obsahuje i zmíněné bonusové flexi. Kromě nich by mělo být u Voltage k dispozici i pár kousků americké verze na fialovém vinylu s cákanci černými. Závidím současným punks dnešní možnosti!

„Fire the Faith“ je některými označováno za nejlepší desku Monster Squad, což sice považuji za trochu diskutabilní, ale ony tyhle pomyslné medaile vůbec nehrají roli. A hlavně, s Monster Squad prostě nikdy nešlápnete vedle, tohle je zkrátka další skvělej kousek.

01. Fire the Faith

02. Unmasked

03. Force Fed